Ca och mg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Ca och mg

    Hej. Funderar över en sak någon här kanske kan svara på.
    jag doserar caso4 och mgso4 både för att höja gh(har 1.9 i kranvattnet) och för att få till 4:1 ratio för växterna.
    hypotetiskt... Om jag bara gör vattenbyte varannan månad, har då GH sjunkit samt ca och mg nivåerna sjunkit i vattnet?
    Min fråga är alltså: använder växterna ca och mg på samma sätt som ex nitrat eller andra näringsämnen?
    /Lars
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Jag vet inte svaret på din fråga. Kanske hittar du det här

    Men kör du med estimate indexmetoden så blir det självreglerande. Men då får du tätare vattenbyte vilket ändå är det bästa.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • daystyle
      • June 2017
      • 1

      #3
      Jag vet tyvärr inte heller svaret på din fråga men följer tråden för att se om någon har svar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Live2Ride
        Hej. Funderar över en sak någon här kanske kan svara på.
        jag doserar caso4 och mgso4 både för att höja gh(har 1.9 i kranvattnet) och för att få till 4:1 ratio för växterna.
        hypotetiskt... Om jag bara gör vattenbyte varannan månad, har då GH sjunkit samt ca och mg nivåerna sjunkit i vattnet?
        Min fråga är alltså: använder växterna ca och mg på samma sätt som ex nitrat eller andra näringsämnen?
        GH har nog inte sjunkit mer än marginellt, däremot antagligen pH vilket ger ett för fiskarna instabilt vatten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Live2Ride
          • January 2014
          • 312

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          GH har nog inte sjunkit mer än marginellt, däremot antagligen pH vilket ger ett för fiskarna instabilt vatten
          GH och pH har väl inget med varandra att göra såvitt jag vet?
          det jag kommit fram till, vad jag läst, är att växterna förbrukar ca men inte mg. Så halten av mg minskas endast vid vattenbyte. Så GH borde alltså sjunka pga att halten av ca minskar. Tror inte GH sjunker särskilt snabbt dock.
          /Lars

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Växter gissar jag förbrukar calcium och magnesium för det är väl byggstenar i växtens cellmembran... Men undrar hur ditt kranvatten är egentligen? Gh 1,9, nästan ingen, jag har ca 18 här i uppsala. Och då blir ju nåste frågetecken -vad har du för kh egentligen? Alla salter påverkar väl ph så Gh och Ph borde väl ha nåt med varann att göra?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #7
              Kranvattnet innehåller 13ppm ca och 0.73ppm mg. Så det är absolut inte optimalt varken för räkor, fiskar, växter eller snäckor. Men tillsätter min egen mix som skapar ca 4:1 ratio.
              kh är 2 i kranvattnet. Dessutom är pH 8. Så vi har ett udda vatten.
              /Lars

              Kommentar

              Arbetssätt...