Bottensugning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åsa-Marie
    • September 2014
    • 109

    Bottensugning

    Har ett 180 liters där jag tidigare haft slöjtjärtar. Dom växte ur och flyttade. Nu har jag kardinaltetror och en kampfisk. Malar och lite ålar. Men nu trivs ej växterna längre. Med slöjtjärtarna sög jag botten varje vecka. De gör jag fortfarande misstänker att de är de som är problemet. För rent men hur ofta bottensuger ni? Hur ofta är normalt ? Byter cirka 40 liter vatten varje vecka
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Jag byter vatten varannan vecka, 50%. Då brukar jag bottensuga de främre delarna av akvariet. Vet att det är många här som aldrig bottensuger.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Åsa-Marie
      • September 2014
      • 109

      #3
      Ok. Har funderat på att bara ta främre delen jag med. För de blir alldeles brunt i framkanten mot glaset.

      Kommentar

      • Åsa-Marie
        • September 2014
        • 109

        #4
        Hur mår dina växter ?

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          De mår fint men jag har inga krävande växter, vid varje vattenbyte tillsätter jag pmdd.
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            En höstdag för ca. 5 år sedan var den senaste gången jag slamsög i ett akvarium, varför jag gjorde det finns jag inte
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Här sugs ingen botten heller de senaste 11 åren! Man ska inte hålla på och rota runt och förstöra den mikrokultur som rotsystemet hos växten skapar runt rötterna! Man får en svart beläggning runt kanten mellan sanden och glaset men den kan du få bort genom att dra en tandborste längs kanten.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Åsa-Marie
                • September 2014
                • 109

                #8
                Smart ska inskaffas en tandborste

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Jag ska hoppa slamsugandet och göra rent med tandborste.
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • gusten86
                    • June 2008
                    • 84

                    #10
                    Jag har skaffat kanelbullesnäckor och malaysiska sandsnäckor. Håller rent från allt bös!

                    Kommentar

                    • Goosgem
                      • April 2017
                      • 16

                      #11
                      Åhåå! Inte bottensuga säger ni.
                      Själv har jag nu ett ca: 240L akvarium som mitt huvud akvarium som jag inrett med växter ca: en tredjedel av akvariet på vänstra sidan, i mitten delen har jag mer sten och grottor och lite plast växter, och i den högra sidan mest bara öppen botten med nån liten sten och nån enstaka låg plast växt.
                      Jag botten suger mitten delen och den öppna ytan till höger vid varje vattenbyte inte den vänstra delen med levande växter, försöker byta vatten med 2V mellanrum.
                      Är det fel?

                      Har ju funderingar på att köpa ett 720L till hösten, och tänkte inreda ungefär likadant fast med flera växtsoner och och fler öppna och steniga soner.
                      Vad kan problemet bli om man bottensuger där inga levande växtet finns?

                      Kommentar

                      • Åsa-Marie
                        • September 2014
                        • 109

                        #12
                        Jag har börjat med att suga delar av karet varannan gång och varannan gång inget bottensug. Verkar funka

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Goosgem
                          Vad kan problemet bli om man bottensuger där inga levande växtet finns?
                          Det blir inget problem. Snarare är det ett tecken på att man gör något fel (övermatar, dåligt filter etc.) att man behöver bottensuga

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Goosgem
                            • April 2017
                            • 16

                            #14
                            Har inga problem i karet, bottensuger den delen bara för att som jag trodde förebygga problem, men det kanske inte behövs.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...