Alger eller något annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter84
    • May 2017
    • 42

    Alger eller något annat?

    Fått lite problem nu efter 2 veckor med karet.
    har haft en fredskalla i med rötter som åkt upp över gruset och ruttnat och blivit väldigt mjuk och skitat ner vattnet speciellt nu när jag såg det och efter jag tog bort den.
    Tidigare var glaset lite smutsigt såg ut som partiklar men nu är det värre ser ut som partiklar i trådar som rör sig lite ,är det algbilding från växten? Det är över hela glaset på alla sidor men speciellt på frammsidan där allt trycks ner av trycket från pumpen..

    Använde en vitblå scotch sprite o städade bort det på 1 minut. Frågan är ..det borde väl komma tillbaka ,hur får man bort det helt? Antar att det flyter runt i vattnet nu. Har bytt 20% vatten 2ggr på en vecka redan / Niclas
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Fredskallan är ingen lämplig akvarieväxt som du märkt, jag har själv haft en som också ruttnade efter ett par veckor. Algerna behöver inte att ha med din Fredskalla att göra. Det är väldigt vanligt med alger vid uppstart av akvarier men det brukar försvinna efter ca en månad när du har balans i akvariet. Sök och läs bland tidigare frågor och trådar här på Zoopet så hittar du många som har haft liknande problem.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Dexter84
      • May 2017
      • 42

      #3
      Skulle ha lagt ner en Ampelilja istället.. haha nej skämt åsido men visst är det alger? eller är det "typ" trådar o sånt från själva plantan? enda sen jag rev upp den idag på dan har det flytit omkring saker i karet, men det är ofärgat på glaset och var jättelätt att ta bort. Antar att man måste byta nästan allt vatten vilket jag inte vågar göra än på ett tag. Har försökt googlat runt efter samma problem utan resultat hur man får bort det från vattnet, alltså om det nu är alger eller till nästa gång och jag skrapat bort det från glaset vad gör ni med erfarenhet då.. låter det flyta upp till ytan o suga upp det med nått?

      Kommentar

      Arbetssätt...