"Bös" i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Embla79
    • February 2017
    • 87

    "Bös" i akvariet

    i ett av mina akvarier har jag enorma problem med "bös". Typ som damm i ett rum. Länge var vattnet även grumligt, det rättade till sig skapligt när jag såg att utblåset var riktat nedåt av misstag. Ställde upp det så jag fick ordentlig ytrörelse och nu är vattnet mycket klarare. Dock kvarstår problemet med böset. Det ser ut som ett tjockt lager damm som ligger på alla ytor (utom på fiskarna haha). Alla växter, utblåset på pumpen, sten, rot och botten är belagda med det här dammet. Jag har funderat om filtret är dåligt, men vattenvärdena ligger alltid inom godkända parametrar. Har haft problemet sen start för kanske 1-2 månader sen, men bara i det här karet. Det är 63 l och det går en kampfisk, kuhliiålar och pandapansarmalar där i. Alla verkar trivas och pandorna leker ideligen och värdena har som sagt alltid varit bra.

    Är det nån som vet vad detta är och hur man kommer tillrätta med det? I nuläget kör jag 40-50 % vattenbyten och suger upp så mycket jag kan (utan att röra om för mycket i botten). Jag brukar även skölja av flytväxterna för att få bort det jag kan. Vet inte om detta är rätt eller fel, men det ser så hemskt ut. Och eftersom jag har bottenfiskar så kan de ju inte röra sig utan att virvla runt böset, tycker synd om dem. Fast de verkar som sagt trivas.

    Hoppas nån kan ge nåt tips!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är säkert inte skadligt men är estetiskt inte så kul. Man kan behöva finporigare filtermaterial som filtervadd för att få bort det.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Embla79
      • February 2017
      • 87

      #3
      Ah, tack för tipset

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        ja sen är det väl en kombination av för mycket mat kontra filtrets kapacitet...samt att karet behöver hinna bygga upp mer nedbrytningsbakterier (som löser upp smutsen) men malarna uppskattar bös som dem kan rota runt i!
        Senast redigerad av åheim; 11 May 2017, 17:04.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Embla79
          • February 2017
          • 87

          #5
          Ja, det är väl olika i alla akvarier, för jag har gjort lika i det här karet som i de andra. Snyggt är det inte, men som du säger, malarna verkar verkligen inte lida

          Kommentar

          Arbetssätt...