Alger och pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Swamp
    • January 2009
    • 88

    Alger och pmdd

    Har allehanda alger som växer på i lagom takt i akvariet. Skulle inte kalla det ett problem men innan de tar över så hittar jag gärna en viss balans.

    Min fråga är som följer, vad gynnas mest av mikroämnen i form av Pmdd, gröna växter och mossa eller alger?

    Även erfarenheter av EasyCarbo kan jag ta, tagit bort det ur vattenkemin då det inte bara boostade växterna utan även verkade boosta algerna. Tanken är att återgå till status quo och utgå därifrån...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Näringstillskott utan att man har tillräckligt med växter dom tar hand om all näring brukar leda till alger.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Jag fick tipset om att inte tillföra fosfaten i PMDD och har kört så nu ett tag vilket fungerar bättre än vad det gjort tidigare.
      Efter en veckas akvarievakt som matat för mycket i ena karet med algexplosion som följd har det gått anmärkningsvärt fort att det blivit bättre.
      EC har alltid minskat på algerna hos mig men jag har i princip slutat använde det eftersom de moss jag har haft inte gillar det.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Swamp
        • January 2009
        • 88

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Näringstillskott utan att man har tillräckligt med växter dom tar hand om all näring brukar leda till alger.
        Den logiken är jag med på. Men borde inte ett underskott för växterna likväl kunna leda till att deras bristande tillväxt resulterar i ett en lucka som algerna kan utnyttja?

        Kommentar

        • Swamp
          • January 2009
          • 88

          #5
          Ursprungligen postat av flygrc
          Jag fick tipset om att inte tillföra fosfaten i PMDD och har kört så nu ett tag vilket fungerar bättre än vad det gjort tidigare.
          Efter en veckas akvarievakt som matat för mycket i ena karet med algexplosion som följd har det gått anmärkningsvärt fort att det blivit bättre.
          EC har alltid minskat på algerna hos mig men jag har i princip slutat använde det eftersom de moss jag har haft inte gillar det.
          Var det vanliga gröna alger då eller fler sorter? Låter ju helt klart intressant, kanske ska testa det i någon vecka eller två och se vad för effekt minskat fosfor får.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av Swamp

            Var det vanliga gröna alger då eller fler sorter? Låter ju helt klart intressant, kanske ska testa det i någon vecka eller två och se vad för effekt minskat fosfor får.
            Flera sorter, mest trådalger. Det räckte inte med två veckor. för mig I akvarievärlden räknas två veckor som otålighet Vid tidigare algutbrott har det tagit ett halvår med PMDD att algerna ska gå tillbaka, utan fosfaten så ca två månader.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Swamp
              • January 2009
              • 88

              #7
              Ursprungligen postat av flygrc

              Flera sorter, mest trådalger. Det räckte inte med två veckor. för mig I akvarievärlden räknas två veckor som otålighet Vid tidigare algutbrott har det tagit ett halvår med PMDD att algerna ska gå tillbaka, utan fosfaten så ca två månader.
              Är en otålig individ så kommer nog leta resultat direkt. Men är väldigt tankspridd och en vanemänniska så 2 veckor blir snabbt 2 mån i mitt akvarieskötande.

              Som jag skrev så har jag inget akut problem, började följa algtillväxten med viss förtjusning i mitten på februari gissningsvis

              Kommentar

              Arbetssätt...