Rötter och trä i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BEK Berglund
    • August 2016
    • 55

    Rötter och trä i akvariet.

    Oförklarliga Nittrittoppar har sin förklaring i ej färdigruttnade
    " Mangroverötter" = ( Mahogny och Teak).
    Detta var troligen orsak till att min Blå Gurami dog inom en timme efter det att jag lade i 5 rötter i akvariet.
    Möjligen räddade jag övriga djur genom att tillsätta 3 matskedar jodfritt havssalt till akvariets 90 liter.
    Det är alltså inte riskfritt att lägga i rötter i vattnet hur som helst. OBS " Mangrove" som säljs i affärer är inte Mangrove. Utan helt andra träbitar. Det går inte att utröna vad för slags trä affärer säljer. Oftast vet personal bara att det är " Mangrove".
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nej du har rätt i att det inte är mangroveträ som säljs i handeln men av tradition i Sverige så har allt trä som säljs till akvarier kallats för mangrove (kanske för att de första akvarierötter som förekom i handeln var just mangrove?). Så I Sverige har akvarieträ kallats för mangrove, i England kallas det för driftwood utan att för den delen alltid vara "driftwood".
    Så beteckningen är fel men det innebär ju inte att den för den delen behöver vara farligt i akvarier - de olika trädslag som säljs som akvarieträ i akvarieaffärerna skall funka utan problem, men däremot så vet jag att det trä som säljs som terrarieträ ibland kan vara giftigt i akvarium.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 April 2017, 13:07.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • BEK Berglund
      • August 2016
      • 55

      #3
      Ja...Det står mycket om detta i den artikel jag läst, som troligen inte helt är färdig av författaren.

      Kommentar

      • BEK Berglund
        • August 2016
        • 55

        #4
        Håller helt med när det gäller enstaka rötter i akvariet. Men jag har numera fjorton rötter, både små, medelstora och lite mer större. Ha ha ja det är faktiskt rena timnerupplaget. Så jag får fullt sjå med att hålla kollen på dem att de inte börjas bildas alger och bakterier på dem.

        Kommentar

        • BEK Berglund
          • August 2016
          • 55

          #5
          Jag råkar ju slänga allting som tar plats i min lilla lya, och även den bra burken jag brukade gå ned till affären med för test av vattnet.

          Kommentar

          Arbetssätt...