Problem med vårt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    Problem med vårt akvarium.

    Har litet problem med hinna som skapas på vattenytan efter varje vattenbyten. Jag tycker själv att det är ganska bra cirkulation på ytan, glöder med PMDD, och tycker då att problemen blir värre. Vad ska jag göra?​ Får en hinna på ytan men grön film, försvinner när jag gör vattenbyte men kommer tillbaka efter några dagar. Göder jag med växtnäring blir det värre, men näringsnivåerna är nog så låga att bara anubias och vatten ormbunken trivs. Det är också ganska bra rörelse på vattenytan. Är det någon som kan säga vad jag ska göra för att bli av med detta.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Byta foder till ett med mindre protein är väl det enda hållbara!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Ännu samma problem fortfarande, har testat olika foder, har även testat att minska växtnäring utan något resultat.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Om du verkligen vill få bort hinnan så funkar ju alltid en liten luftpump med sten...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Hej. Det var länge sedan jag skrivit i denna tråd. Har fortfarande inte fått ordning på mitt problem med alger i akvariet, fick den briljanta idén om att se hur mycket filtret pumpade runt. Fick det till 450 liter i timman och enligt spec och rekommendationer ska det väl pumpa 1000 liter i timman för ett 300 liters kar. Detta är ett fluval 304.

            Men vad kan jag göra för att få upp flåset i filtret?
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Filtret är väl som det är, du kanske kan få upp flödet lite grann om du slår ur skiten ur slangarna... Som jag redan sagt så kan du lösa det med en luftpump, en eheim 100 kopplad till ett litet spongefilter kommer du inte höra och dina "problem" är endast ett minne
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Ursprungligen postat av Pannecke
                Hej. Det var länge sedan jag skrivit i denna tråd. Har fortfarande inte fått ordning på mitt problem med alger i akvariet, fick den briljanta idén om att se hur mycket filtret pumpade runt. Fick det till 450 liter i timman och enligt spec och rekommendationer ska det väl pumpa 1000 liter i timman för ett 300 liters kar. Detta är ett fluval 304.

                Men vad kan jag göra för att få upp flåset i filtret?
                Problemen med alger i akvariet har ju inte direkt med filtrets kapacitet att göra. Ofta anges l/tim för ett filter med tom filterbehållare som jag fattat det. Vet inte hur det är med Fluval så jag har ingen erfarenhet av dessa. Ytskimmer typ Eheim fungerar ju klockers, man kan ju styra detta med en klockströmbrytare för det behöver inte gå 24/7.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Filtret är väl som det är, du kanske kan få upp flödet lite grann om du slår ur skiten ur slangarna... Som jag redan sagt så kan du lösa det med en luftpump, en eheim 100 kopplad till ett litet spongefilter kommer du inte höra och dina "problem" är endast ett minne
                  Märkte inte att ursprungsproblemet som var hinna på ytan nu hade bytts ut till algproblem.... mitt svar är riktat till ythinna!

                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Märkte inte att ursprungsproblemet som var hinna på ytan nu hade bytts ut till algproblem.... mitt svar är riktat till ythinna!
                    Det problemet har jag också kvar, det har ju funkat i 12 år innan utan problem, så jag vet inte riktigt vad det kan vara, något måste ju ha ändrat på sig eller hänt.
                    Senast redigerad av Pannecke; 09 October 2017, 22:30.
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2876

                      #11
                      Ursprungligen postat av Pannecke

                      Det problemet har jag också kvar, det har ju funkat i 12 år innan utan problem, så jag vet inte riktigt vad det kan vara, något måste ju ha ändrat på sig eller hänt.
                      Mera vanligt än ovanligt. Är hinnan lite oljig är det alger/cyano, då är det mest effektiva en skimmer likt Eheim som föreslaget tidigare. Inget stort bekymmer egentligen men ett irritationsmoment kanske. Val av foder verkar inte påverka såvitt jag kunnat se, eftersom hinnan kan uppstå även i akvarier utan matning överhuvud taget.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...