Co2, PH, kH, PPM - får det inte att stämma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Co2, PH, kH, PPM - får det inte att stämma

    Jag har nyligen kört igång med Co2 och försöker komma fram till rätt mängd för mitt kar. Just nu kör jag med strax över 2 bubblor per sekund, karet är på 260 liter och har ganska mycket växter. (gödning PMDD).

    Jag hittade en länk till en tabell där man skulle kunna räkna ut om man hade lagom mängd PPM i karet eller om man behövde justera. Men jag får det inte att stämma. Vad gör jag fel?

    Denna tabellen har jag kollat på: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php

    Värden i morse innan Co2 gick igång:

    PH: 8,5

    kH 6,8

    Värden nu ikväll när Co2 stängts av:

    PH: 6,5

    kH: 7

    Enligt den översta delen på tabellen så ligger jag på ett värde strax över 30 ppm

    Enligt tabellen i mitten ligger jag på 67 ppm vilket är aldeles för mycket.

    Vad gör jag för fel? Och vilket stämmer?
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • BrigTSD
    • February 2015
    • 131

    #2
    Tabellerna visar väl samma sak. Han har bara kastat om parametrarna så att det ska vara lättare att avläsa det man är ute efter.

    Om du har KH 7 och vill ha 30 ppm CO2 så ska du sikta på pH 6,9 enligt tabell 3. Enligt tabell 1 så ska du sikta på pH 6,8. Jag vet inte varför de ger olika resultat men det är kanske inte nödvändigt att vara mer noga än så.

    Nu ligger du på KH 7 och pH 6,5 vilket ger 67 ppm CO2 enligt tabell 2. Du doserar alltså för mycket CO2. Dra ner doseringen tills du är uppe på pH 6,9.

    Jag är ingen expert på high tech-tankar men jag antar att det dröjer ett par dygn innan vattenparametrarna (KH och pH) har svängt in på sitt nya värde efter att du har ändrat på CO2-doseringen.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Ursprungligen postat av Torreador
      Jag har nyligen kört igång med Co2 och försöker komma fram till rätt mängd för mitt kar. Just nu kör jag med strax över 2 bubblor per sekund, karet är på 260 liter och har ganska mycket växter. (gödning PMDD).

      Jag hittade en länk till en tabell där man skulle kunna räkna ut om man hade lagom mängd PPM i karet eller om man behövde justera. Men jag får det inte att stämma. Vad gör jag fel?

      Denna tabellen har jag kollat på: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php

      Värden i morse innan Co2 gick igång:

      PH: 8,5

      kH 6,8

      Värden nu ikväll när Co2 stängts av:

      PH: 6,5

      kH: 7

      Enligt den översta delen på tabellen så ligger jag på ett värde strax över 30 ppm

      Enligt tabellen i mitten ligger jag på 67 ppm vilket är aldeles för mycket.

      Vad gör jag för fel? Och vilket stämmer?
      Nej du såg fel för i första tabellen går du över 50 (tabellen gick till max 50) och enligt tabell 2 så ligger du på 67 som sagt. Du ska lägga dig på ett PH mellan 6,8 - 7,1 för att ppm ska ligga mellan 30 - 15
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Aha, då sänker jag lite på CO2 så får vi se hur det blir.
        Vad händer om man har för mycket CO2? Jag vet att fiskarna tar stryk och får syrebrist men det är väl om man har på tok för mycket. Jag har inte märkt något på fiskarna än. De mår finemang.

        Men kan växterna få för mycket CO2?
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Det är som du säger fiskarna som tar stryk.

          Vad mäter du pH och kH med?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            Precis och det är ju egentligen inte att de får syrebrist utan att de blir koldioxidförgiftade och koldioxid är ett potent gift!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Det är som du säger fiskarna som tar stryk.

              Vad mäter du pH och kH med?
              Jag mäter med dropptest, Salifert har jag för mig det är på Kh testet. PH kanske också är Salifert eller så är det JBL. Har haft båda så jag är inte säker. Kan kolla när jag kommer hem.
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Ett permanet pH-test är bra för att ha lite koll.
                Typ: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/v...2-ph-test.html

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Ett permanet pH-test är bra för att ha lite koll.
                  Typ: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/v...2-ph-test.html
                  Jag har en dropchecker som jag har koll på men jag kontrollmäter ibland för säkerhets skull :-) Dropcheckervätskan är ADA men själva behållaren är tropicas. (glasbubbla typ)
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  Arbetssätt...