Brun/röd beläggning på sten och bakgrund. Är det alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chelsea64
    • May 2016
    • 43

    Brun/röd beläggning på sten och bakgrund. Är det alger?

    Har på ganska kort tid fått en Brun/ röd / gul beläggning på sten och på bakgrunden i akvariet som jag inte riktigt varför.
    Det har varit i gång drygt en månad, men bara drygt 2 veckor med fisk. Första vecka innan fisken och första veckan med fisk noterade jag ingen beläggning alls, men senaste veckan har det kommit.

    Först misstänkte jag maten. Eftersom det är nystartat så har jag matat extremt sparsamt. Fodret är grandulat omväxlande med räkmix.
    Annars är den enda ändringen jag gjort senaste veckan att jag lagt i ett extra filtermedia (ammoniak remover) i mina pumpar som består av två stycken Fluval FX-6, samt gjort vattenbyten.

    Funderade också på om det kan bero på belysningen. Vet inte vilka lysrör som följde med som standard. Men nya är de efteersom det är ett nytt akvarium.

    Jag skrubbade en av stenarna för att se om det gick att få bort, och det gjorde det med viss besvär (vilket syns på en av bilderna)

    Eftersom beläggningen inte finns på undersidan av stenarna alltså sidor som inte belysts lika mycket, misstänker jag nu att det kan vara alger. I så fall vilken typ av alger är det och hur kan man bli av med dem?

    Det finns även beläggning på glaset men är lätt att få bort.

    Akvariet är på 900 liter. Innehållande Malawiciklider och inga växter, så kan tänka mig att byta lysrör. Jag tror att de är 145 cm långa.

    Se bifogade bilder

    Med belägning


    Utan beläggning
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nån typ av kiselalg handlar det om och vill du ha vita stenar utan beläggning (vilket inte existerar i någon naturlig vattenmiljö) så får du ta upp dem lite då och då och skrubba dem...
    Senast redigerad av åheim; 29 March 2017, 01:22.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Jag hade vita stenar förr i mitt malawikar och det är inte lätt att hålla dem vita... Man kan ta upp dem ibland och bada dem i klorin. Om man sedan sköljer av dem och låter dem torka ett dygn så har klorinet dunstat och man kan hiva ner dem i karet igen.
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • badpitt
        • December 2015
        • 53

        #4
        Låt algerna växa det är så det ser ut i naturen, dessutom gillar många Malawi att äta alger.

        Kommentar

        • Chelsea64
          • May 2016
          • 43

          #5
          Tack för era svar. Nu är jag lugnare. Skall lära mig att leva med det, men skall försöka hitta orsaken till att de växer så fort.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Orsaken att det växer fort är ju pga ljus och en massa mineraler och näringsämnen och det positiva med alger är att ju att de förbrukar olika överskott som finns i vattnet och därmed hjälper den dig att få balans på vattnet Så även om det inte alltid är så vackert så är algen till nytta
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • BrigTSD
              • February 2015
              • 131

              #7
              Kiselalger är inte speciellt vackra att titta på men de konkurreras ut ganska snabbt av grönalger. Men även de växer gärna på glaset så jag rekommenderar att du skaffar en algskrapa som du känner dig bekväm med. Stenarna skrubbar jag bara ifall de angrips av cyanobakterier. Vanliga grönalger kan se riktigt tjusigt ut. Även tofsalger kan passa in i vissa fall. Men Malawiciklider brukar inte äta av dessa vad jag har sett.

              Kommentar

              • Chelsea64
                • May 2016
                • 43

                #8
                Jag har mycket mindre alger nu. Det kommer inte nya lika snabbt.

                Kommentar

                Arbetssätt...