Mina fiskar beter sig skumt och annorlunda.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chelsea64
    • May 2016
    • 43

    Mina fiskar beter sig skumt och annorlunda.

    Har ett Juwel Vision 260 (260 liter) kar som varit i gång ca 10 år nu. En del fiskar har varit med sedan start andra tillkommit och försvunnit.

    Men för ett par dagar sedan börjar några malar (4-5 st), som annars är ganska skygga och nära botten, hänga i överkanten länga ena hörnet. Som om det skulle ligga en död fisk och flyta. Men kan inte se att det finns något i det hörnet. Jag har också en jättelik vändmal som redan var stor när jag fick honom för 10 år sedan. Han är också framme mer än tidigare.

    Granskar man honom lite noga och nära tycker jag mig kunna se små vitar prickar. Vilket får mig att tänka på Vita pricksjukan, men tycker att dom är för små för att vara det. Och ser inget på någon av de andra fiskarna. Ser ett visst flämtande beteende också vilket får mig att tänka på Nitrit (vilket jag aldrig har haft tidigare), men verkar vara rätt lugnt efter diverse tester.

    Det jag gjort är er en del vattenbyten och gjort rent filtret ett par ggr också.

    Vattenbyte 1 - ca 50% vattenbyte med rengörning av filter. Här glömde jag tyvärr att starta pumpen efteråt och det gick ett par dagar innan jag upptäckte det. Och detta är det som jag tror utlöst
    allt.

    Vattenbyte 2 - En vecka efteråt, ca 50 % vattenbyte rengjort filter och matade inte på ett par dagar.
    Vattenbyte 3 - Dagen efter, ca 50 % bytt.
    Vattenbyte 4 - Dagen efter, ca 30 % bytt.
    Vattenbyte 5 - Dagen efter ca 60 % bytt. Rengjort filter.

    Idag är det dagen efter byte 5, och jag vet inte vad jag skall göra mer ? Kan inte se att jag har någon nitrit. Köpte för en vecka sedan 2 st Skäggmunsmalar, för att få bukt på algerna, En av dem dock i förrgår, men tror att jag råkade slå ihjäl den när jag gjorde vattenbyte. Den andra ser helt OK ut och mår bra.

    Bifogar lite bilder och videos så ni kan avgöra.












  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Av vilken anledning gjorde du rent filtret? Du har hängt här tillräckligt länge så du borde veta bättre? Om pumpen är avstängd kan det vara syrebrist.

    /Tobbe

    Kommentar

    • Chelsea64
      • May 2016
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av Tobbe R
      Av vilken anledning gjorde du rent filtret? Du har hängt här tillräckligt länge så du borde veta bättre? Om pumpen är avstängd kan det vara syrebrist.

      /Tobbe
      Jag har en extern luftpump med luftsten. Syrebrist en vecka efter?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Oj ja ditt kar är en katastrof just nu... man ser direkt att ingenting i det mår bra. Det där ser ut att vara vitprick tycker jag iallafall och om det är det så är det bråttom att medecinera!
        Man ser klara bakteriegrumlingar på ögonen och det är nog till följd av dina drastiska vattenbyten och rengöringar av filter, helt fel akvarieskötsel och nu är det dags att efter tio år plugga på vad man ska och inte ska göra med ett akvarium!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Chelsea64
          • May 2016
          • 43

          #5
          Så har ögonen sätt ut sedan jag fick honom för mer än 10 år.

          Ok men vad skall jag göra i stället då? De andra har ju inte en tendends till vita pricken sjukan

          Kommentar

          • Chelsea64
            • May 2016
            • 43

            #6
            Jag har haft i gång det här karet mer än 10 år nu. Aldrig haft ett enda problem med det. Normalt så gör jag bara vattenbyten ett par gånger i måndanden. Det har alltid varit fräscht och fint.

            Det jag tror som är orsaken till att problemen började är att jag av misstag glömde / missade att starta pumpen efter ett normalt och vanligt vattenbytet. Efter detta så har jag sett och tyckt att något är galet. Har dock långt innan man kan se något som helst tecken på några fiskar inte vetat var det har varit och därför gjort vattenbyten. Jag gör naturligtvis inte 5 vattenbyten i veckan annars. Men tänkte att detta kunde bero på nitrit.

            Det enda som jag under veckan har kunnat gå på är att fiskarna har hållit till uppe i hörnet vid pumpen. Visst tänkt att det kan bero på syrebrist men eftersom jag har en extern luftpump med syresten igång hela tiden.

            Den senare tiden har jag också tyckt att algerna har växt en aning och därför köpte jag två Sjäggmunsmalar. Det är den eller de två senaste dagarna man kan urskilja lite vita prickar på min stora Vändmal. Tycker att dom är för små för Vita pricken, men behandlar för det ändå.

            Tänkte kanske att man kunde fått lite råd i stället för påhopp.


            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13119

              #7
              Oj förlåt om jag lät taggig nä klart du inte ska bli påhoppad... Vid alla problem med vattnet och annars också så är filtret inget man ska rengöra i onödan, du förstör helt eller delvis (beroende på hur du rengör det) bakteriestammarna som arbetar i filtret! Gissar på vitaprick eller sammetssjukan och det fnns tydligen en medicin som tar båda http://www.akvariumkungen.se/medicin...zin-100ml.html
              Men tar ju tid att beställa så jag skulle sticka till närmaste butik så fort som möjligt och medicinera direkt!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Chelsea64
                • May 2016
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Oj förlåt om jag lät taggig nä klart du inte ska bli påhoppad... Vid alla problem med vattnet och annars också så är filtret inget man ska rengöra i onödan, du förstör helt eller delvis (beroende på hur du rengör det) bakteriestammarna som arbetar i filtret! Gissar på vitaprick eller sammetssjukan och det fnns tydligen en medicin som tar båda http://www.akvariumkungen.se/medicin...zin-100ml.html
                Men tar ju tid att beställa så jag skulle sticka till närmaste butik så fort som möjligt och medicinera direkt!
                Ok. Får sticka direkt i morgon och köpa. Hoppas att kunna rädda några iaf. Tack för dit svar.

                Kommentar

                • Chelsea64
                  • May 2016
                  • 43

                  #9
                  Behandlade mot vitapricken sjukan i går, eftersom det var det jag hade hemma. Sammetsjukan har jag tidigare aldrig hört talats om så det var ingen medicin som jag hade liggandes. Har behandlat mot det idag. Har läst in mig lite på Sammetssjukan, och mörklagt och haft i lite salt. Tyvärr har 5 fiskar (alla malar) dött för mig. Men hoppas att kunna rädda resterande nu.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...