Vad gör jag med min TDS mätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H..
    • March 2009
    • 195

    Vad gör jag med min TDS mätare

    Efter decennier utan TDS mätare har jag nu en i min hand, och har knapphändig kunskap vad jag skall göra med den, eller vad jag har för nytta av det värdet den ger mig. Jag sköter vattenbyten gott och väl bättre än medelakvaristen och det har gett mig stabila kar.

    Jag har ett och annat "sällskaps akvarium" , och något växtakvarium, men framförallt har jag några räk burkar nu och några som jag har minskat på vattenbytet, och det är ju lite där jag tänkte den skulle hjälpa mig.

    Vad jag förstår visar den en hint när vattnet blir mättat på salter och det kan vara gott att byta en del av vattnet.

    Testade kranvattnet nu som ett lättare test bara, den visade på 39. Och juniors kar som bara fylls på efter att det dunstat bort.visade 175


    Såååå , berätta vad gör jag med denna och vad för nytta ger den mig? Håll det simpelt i början.


    H.
    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har också en liggande någonstans så man kan inte påstå att jag använder den för ofta. Jag kunde använda den för att kolla om jag haft salt i vattnet (till mina nothos) eller glömt detta. Men det var den enda praktiska nyttan jag hade av den. Att kolla vattnet i inkommande fisk/räkpåsar kan säkert vara bra. Och nödvändig är den ju för de som samlar in fisk på annan ort. Jag kunde också konstatera att vattnet i min lilla damm minskat rejält i TDS-värde på vårkanten. Och jag som trodde avdunstningen skulle koncentrera damm-vattnet ifråga. Nejdå - snö och regn medförde det motsatta. Funderade ett tag på att tillsätta salt men avstod.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      TDS är inte bara mått på lösta salter utan många av de joner vi har i vattnet; ammonium, magnesium, fosfat, bikarbonat, nitrat etc....

      Doserar du näring så ppverkar även det TDS. Man måste alltså veta hur man påverkar sitt TDS för att kunna bedöma mätresultatet i form av vattenkvalitet.

      Jag kör inte RO men som jag förstått det så använder många en TDS-mätare för att kolla sitt RO-vatten. Om TDS sticker iväg tex över 5 ppm är det dags att serva filtret.
      Senast redigerad av LoGeek; 17 March 2017, 08:36.

      Kommentar

      • H..
        • March 2009
        • 195

        #4
        Ja det är visst alla lösta salter tillsammans, men om kranvattnet är 39ppm, vad innebär det?
        När man pratar räkor så talas det om ett hundratal millisiemens eller om det var mikrosiemens. Hur översätter jag 39ppm till m/siemens? Och är det då korrekt att göra det.

        H.
        Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av H..
          Ja det är visst alla lösta salter tillsammans, men om kranvattnet är 39ppm, vad innebär det?
          När man pratar räkor så talas det om ett hundratal millisiemens eller om det var mikrosiemens. Hur översätter jag 39ppm till m/siemens? Och är det då korrekt att göra det.

          H.
          De flesta, eller alla, av de enklaste pennmätarna mäter inte TDS utan den elektriska ledningsförmågan, s.k. konduktivitet. Den senare beror på mängden joner i vattnet men TDS bör också räkna in ämnen som inte innebär ökad elektrisk ledningsförmåga.

          Man brukar räkna sambandet som Konduktivitet = ppm / 0.64 i mikroS/cm så ligger man nära. Det är inte riktigt sant beroende på vilka ämnen som är lösta. I ditt fall blir det 0.06 milliS/cm vilket är ganska lågt. Vattnet är perfekt för Apistos, tetror eller rasbora. Räkor vet jag inte, jag har haft räkor någon gång men de tog slut då ett antal hungriga småfiskar åt upp alla yngel.

          Jag som har typiskt Skåne-vatten har mer än 10 gånger så hög TDS. Innebär att jag med ett litet undantag endast har levandefödare och Malawiciklider (inte i samma kar ) så jag behöver inte mixtra med vattnet.

          /Tobbe



          Senast redigerad av Tobbe R; 18 March 2017, 12:44.

          Kommentar

          • H..
            • March 2009
            • 195

            #6
            Tack tobbe

            Det är ju ingen dyr mätare, men det står TDS med stora bokstäver, så vad bör man räkna med?

            så mitt värde (39ppm) motsvarar 39/0,64= 61 mS/cm

            Kommunens vattenanalys säger 10-15 mS/m, milliSiemens Per meter? innebär detta 100-150

            Fasen , det är svår det här med begreppen

            H
            Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av H..
              Tack tobbe

              Det är ju ingen dyr mätare, men det står TDS med stora bokstäver, så vad bör man räkna med?

              så mitt värde (39ppm) motsvarar 39/0,64= 61 mS/cm

              Kommunens vattenanalys säger 10-15 mS/m, milliSiemens Per meter? innebär detta 100-150

              Fasen , det är svår det här med begreppen

              H
              Nja, de flesta mätare är i milliSiemens men formeln ger värdet i mikroS/cm. Så det bör väl bli 0.06 mS/cm vilket då är 6 milliS/m. Mera rimligt?

              /Tobbe
              Senast redigerad av Tobbe R; 21 March 2017, 19:43.

              Kommentar

              • H..
                • March 2009
                • 195

                #8
                Tack för svar Tobbe
                Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

                Kommentar

                Arbetssätt...