Väl högt PH ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chelsea64
    • May 2016
    • 43

    Väl högt PH ?

    Har precis startat upp ett nytt 900L Malawi kar. Dock inte skaffat några fiskar än.

    För att få rätt PH fick jag tips om att köpa en hel del kalksten / vita stenar och ha i Bikarbonat. Sanen i sig är nog relativt kalkfattig (köp på Hornbach och är deras Beige'a).
    Sagt och köpt en hel del sten (dock inte jättemycket).

    Oerfaren nog hade jag inte kollat vilket PH kommunen hade. Det visar sig att kommunen levererar ett PH mellan 8 och 8.3.
    Jag hade i ca 1 DL bikarbonat precis vid starten och det har varit igång ett par dagar nu.

    Jag gjorde en PH test och hade en PH på 9

    Vad är er erfarenhet av detta? Kommer det att sjunka något om ett par dagar, eller blir det att hitta någon lösning för att sänka mitt PH.

    För vad jag läst gäller generellt ett PH mellan 7.5 och 8.5 för Malawi, och kanske 9 inte än någon fara ändå?

    Tacksam för all hjälp
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Bikarbonaten blir ju bara en pH-buffer som håller uppe pH tills bufferten är slut. Vill du få ner pH direkt så är det ju bara att du gör vattenbyten. Gör du 50% vattenbyte så försvinner 50% av den extra buffert du tillsatt.

    Är fiskarna redan i? I så fall kan du göra flera mindre vattenbyten över några dagar istället, så du inte chockar dem med ett stort pH-fall.

    Som du redan räknat ut kan du strunta i bikarbonat framöver.

    Senast redigerad av LoGeek; 07 March 2017, 21:35.

    Kommentar

    • Chelsea64
      • May 2016
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av LoGeek
      Bikarbonaten blir ju bara en pH-buffer som håller uppe pH tills bufferten är slut. Vill du få ner pH direkt så är det ju bara att du gör vattenbyten. Gör du 50% vattenbyte så försvinner 50% av den extra buffert du tillsatt.

      Är fiskarna redan i? I så fall kan du göra flera mindre vattenbyten över några dagar istället, så du inte chockar dem med ett stort pH-fall.

      Som du redan räknat ut kan du strunta i bikarbonat framöver.
      Nä inga fiskar i än. Å jag har inga planer förrän tidigast till helgen. Kan iof testa med lite vattenbyte. Dock nyligen rengjort mina andra filter från aktiva akvarium i det nya karet, men det kanske inte förändrar så mycket ?

      Men bra att veta att jag kan spara in lite pengar på Bikarbonat.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Det bästa är om du kan flytta över lite filtermedia från ett annat kar. Då blir det cyklat på någon dag.

        Om du inte har fiskar i än så har du ju inte bråttom med att få ner pH.

        Har du provat att köra en luftpump i en hink i 24h och sedan mäta pH? Med stor sannolikhet så har ditt vatten då ett annat pH än direkt ur kranen eftersom kommunen pH-justerar samt co2-innehåll.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Om och hur mycket pH faller beror till största delen på vilket KH du har. Är det väldigt lågt d(vilket det är i större delen av Sverige så faller det rätt snabbt.
          Du kan ju testa med att köra en luftpump i en hink som LoGeek skriver
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Chelsea64
            • May 2016
            • 43

            #6
            Ursprungligen postat av LoGeek
            Det bästa är om du kan flytta över lite filtermedia från ett annat kar. Då blir det cyklat på någon dag.

            Om du inte har fiskar i än så har du ju inte bråttom med att få ner pH.

            Har du provat att köra en luftpump i en hink i 24h och sedan mäta pH? Med stor sannolikhet så har ditt vatten då ett annat pH än direkt ur kranen eftersom kommunen pH-justerar samt co2-innehåll.
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Om och hur mycket pH faller beror till största delen på vilket KH du har. Är det väldigt lågt d(vilket det är i större delen av Sverige så faller det rätt snabbt.
            Du kan ju testa med att köra en luftpump i en hink som LoGeek skriver
            Nej jag har inget allt bråttom egentligen. Köra en luftpump? Skall testa detta. En spontan fråga, vad händer om PH skulle ligga kvar 9 ? Dör fiskarna (Malawi), eller mår dom dåligt eller är det ganska lugnt i då. Jag skall givetvis sträva efter rätt PH. Bara nyfiken.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Nej dom dör inte av ett pH på 9, risken är snarare att det ger ett instabilt pH om det åker upp och ner i samband med vattenbyten.
              Så kolla KH så vet du
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Chelsea64
                • May 2016
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Nej dom dör inte av ett pH på 9, risken är snarare att det ger ett instabilt pH om det åker upp och ner i samband med vattenbyten.
                Så kolla KH så vet du
                Tack då vet jag. Skall kolla KH.

                Kommentar

                Arbetssätt...