Fiskar dör - vad kan vara fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbo500
    • January 2017
    • 28

    Fiskar dör - vad kan vara fel?

    Hej,
    Startade upp ett gammalt akvarium för några veckor sedan och populerade det med två play-fiskar av någon typ.
    Nu har en dött och jag vet inte varför, hade någon slags 'bakterieblandning' jag blev pådyvlad för att få nedbrytningen att funka fort.

    Fiskarna hade ca 25 grader och en ganska stark växtlampa med dioder i färger som är till för växtuppfödning, kan lampan varit för stark?
    Dom fick enligt instruktion från butiken mat var 2-3:e dag.

    Tänkte köpa vattentest typ Tetra 6 tester på en sticka, typ - funkar dessa ok?
    Behöver jag byta vatten efter endast 3 veckor?

    När jag för många år sedan hade det i drift gick det en månad mellan bytena och fiskarna trivdes finfint!

    Tacksam för tips.


  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #2
    vattenbyte i starten behövs göras var vecka, då det inte har sina bakterier där dom skall vara än, i filtret bla.
    Stickor brukar inte ger bästa resultat vid tester bättre köpa ett dropptest, lite dyrare men ger ett säkrare resultat.

    hur länge har du lampan tänd ? troligen är den inte boven

    Kanske fick du fiskar som var lite svaga , vilket kan hända ibland och är helt normalt.

    Försök byta ca 30% av vattnet och skaffa den fisken ny kompis... =) sedan byter du så var vecka

    hur gjorde du när du skulle ha i fiskarna när du kom hem med dom ?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Jag byter inte vatten överhuvudtaget den första månaden.
      Verkar inte som om du gjort något fel utan det var nog slumpen som gjorde att fisken dog
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • turbo500
        • January 2017
        • 28

        #4
        hej,
        Köpte stickor (6+1) då de var på extrapris och visade hög halt av nitrit.
        Köpte någon mer fisk och bytta 70% av vattnet.
        Kollade efter 2 dagar och såg fint ut, fiskarna verkar trivas nu.
        Lampans timer hade hängt sig och stod nog på två dygn i sträck.
        Kan det ha påverkat?

        Är 25 grader lagom i ett akvarium?

        Hur länge behöver det stå 'i drift' innan jag kan flytta in flera gäster?

        Tänkte ha ett par ciklider om någon kan rekomendera en enkel och gärna ynglande sort!

        Kommentar

        Arbetssätt...