Grumligt trots uvfilter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aebbesson
    • January 2017
    • 3

    Grumligt trots uvfilter.

    mitt akvarium är på 310 liter och jag har en innerpump från aquael med uv filter och en innerpump från eheim i akvariumet. Det har gått 2 månader sedan senaste rengöringen och jag är väldigt sparsam på matningen. Varför blir mitt vatten inte klart? Bara innefiltret från aquael har tillräcklig filteringskapacitet men satte in ett filter till pga grumligheten.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Vad har du inte rengjort på två månader?

    Vad menar du med grumligt? Grönvatten? Partiklar?

    Vad har du för media i dina filter? Något steg med finare vadd för småpartiklar?

    Hur länge har karet varit igång? Kom problemet plötsligt?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Först kan jag bara säga att uv ljuset på aquaelpumpen bara en säljgimmik och är helt oduglig som uv. Grumligheten kan bero på nån form av obalans
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Precis som Åheim säger är uv-lampan för klen. De flesta filter har alldeles för litet lampa. Ska man köra uv bör man investera i en rejäl separat enhet.

        Grumligt vatten ska man inte ha även utan uv.

        Kommentar

        • Aebbesson
          • January 2017
          • 3

          #5
          Karet har varit igång i snart ett år och jag har inte gjort någon rengöring av filterna på två månader mer än att plockat bort växtdelar för att filtet ska ha kvar dom bra bakterierna som hjälper med nedbrytningen av näringsämnen. Jag har även tillsatt mer goda bakerier. Jag har ju haft mina föraningar om uvfiltret på aquael. Kändes lite för bra för att vara sant. Men dock så skall ju för tusan vattnet klarna upp tycker man ju. Mitt blir bara värre å värre. Snart ser man bara typ 3 cm in i akvariumet.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Kan du beskriva vad du menar med grumligt? Är det grönvatten?

            Kommentar

            • Aebbesson
              • January 2017
              • 3

              #7
              Ja det har börjat att gå över till grön nyans nu men innan vad det bara mjölkigt. Väldigt mjölkigt.

              Kommentar

              Arbetssätt...