Nitrit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #46
    Ursprungligen postat av åheim
    Jag tänker inte försvara mig för jag vet att jag har rätt och logeek och brig ni får hålla på precis hur ni vill
    Tack, det ska vi göra

    Kommentar

    • Stenfors

      • December 2016
      • 15

      #47
      Ursprungligen postat av BrigTSD
      Oj, här är man frånvarande i två veckor och tråden rullar vidare. Det är några kommentarer jag skulle vilja bemöta men det mesta är nog resonemang jag redan har fört.



      Nej, det är faktiskt inte speciellt krångligt bara man tar sig tid att sätta sig in i detaljerna. Att vara onödigt kategorisk underlättar inte.



      Nu vet jag inte hur många fiskar du definierar som hel grupp. Men ja, i grova drag är vi säkert överens.



      Nej, du måste hålla två tankar i huvudet samtidigt här. (No pun intended) Vi ska dels få fart på kvävecykeln och vi ska dels etablera en fungerande hierarki bland fiskarna. Det är rätt ofta jag pratar med nyblivna Malawiägare som är besvikna för att en fisk gömmer sig nere bland stenarna och resten sitter längst upp i ena hörnet med tuggmärken på fenorna. Den vanligaste anledningen till det är att man låtit dem gå väldigt glest alldeles för länge. Det är svårt att komma ur den situationen då den väl har uppstått. Därför så gör man bäst i att skapa så goda förutsättningar man kan redan från början. Det är ingen garanti men då har man gjort vad man kan. Att försöka stävja aggression är ett merarbete som klart överstiger ett antal extra vattenbyten under uppstarten. Man kan möblera om som du säger men det är sällan det räcker. Den metoden använder jag mest bara för att vinna tid.

      Det finns ett undantag jag kan komma på på rak arm där ditt förslag fungerar riktigt bra i Malawi-sammanhang. Det är om man har en grupp Aulonocara som ska gå tillsammans med Mbuna. Aulonocara blir oftast större så om de får växa till sig några månader innan man släpper ner sina Mbuna så kommer de att ha en storleksfördel resten av livet. Mycket användbart eftersom Mbuna är betydligt lynnigare. Det kan vara svårt att kombinera dessa fiskar annars. En del säger till och med att det är omöjligt. Jag håller inte med om det.




      Ja, jag upplever också att eventuella följdtoppar av nitrit blir lindrigare än den första trots att förändringen i biolast är större. Jag har inte tagit del av några studier som bekräftar det dock.




      Jag är rätt så säker på att jag skrev att man gradvis ska öka matningen till full dosering, vilket inte är samma sak som att "mata på för fullt från början". Första veckan blir det som sagt inte så mycket mat eftersom Malawicikliderna normalt inte är speciellt intresserade. När de gradvis blir mer matglada så kan man öka på matningen efter det. Men man har även vattenvärden att ta hänsyn till, varför jag rekommenderar dagliga tester av ammonium och nitrit.

      Vilka nivåer av ammonium och nitrit man bör hålla sig under beror på pH. Ammoniak/ammonium och salpetersyrlighet/nitrit är två syra baspar där ammoniak (en korresponderande bas) och salpetersyrlighet (en korresponderande syra) är de som är riktigt giftiga. Generellt brukar jag, under uppstart, rekommendera att ammonium-halten inte ska vara mätbar och att nitrit-halten inte bör överstiga 0,5-0,6 ppm. På sikt ska varken ammonium- eller nitrit-halten vara mätbar.

      Vad det innebär i foderdosering går det inte att svara exakt på eftersom det skiljer från fall till fall. Känner man sig osäker så kan man vänta med att öka på matningen till efter uppstartsfasen. Fiskarna har normalt inga problem med det.

      Startar man med 20 Malawiciklider i en 500 liters tank så får man dock inledningsvis räkna med ackumulerad nitrit i alla fall så extra vattenbyten under uppstarten för att hålla halten under 0,6 ppm kan man få göra ändå.




      Men den farhågan är väl ändå i överkant. Tar vi en inkörd Malawi-tank som redan är uppe i full fart så producerar den kanske 10 ppm nitrat i veckan. Det ger en nitritomsättning på 10/7*(46/62)=1,06 ppm/dag [halt / dagar * molviktsförhållandet] Du får rätta mig om jag tänker fel där.

      Man är ju inte i närheten av den kväveomsättningen då man har 20 st skygga, nyköpta malawiciklider på 4 cm som hellre gömmer sig än äter. Men jag tror som sagt att det uppstod ett missförstånd då jag sa gradvis ökning till full dosering.

      Den värsta nitrit-tillväxt jag har haft personligen var när jag drog igång en yngel-tank på 43 liter med 6 st små Malawiciklider med kort varsel. Den hade ett helt nytt filter och sanden samt stenarna var helt rena. Första halvan av vecka 2 från uppstarten räknat så hade jag en nitrit-tillväxt på 0,4 ppm/dag. Det är en lavinartad ökning i min mening, men det är ju inte värre än att man kan åka på jobbet med gott samvete. Jag la in ett tredje vattenbyte den veckan för att hålla nitrithalten nere. Vecka 3 var nitrit-tillväxten utraderad. Jag har inte snålat med matningen i den tanken. Det har legat kvar flingor i tanken som har blivit uppätna timmar senare. Men vill man snåla för säkerhets skull så går det som sagt bra. Fiskarna kommer inte att svälta ihjäl under uppstartsveckorna.








      En nettotillväxt av ammonium eller nitrit beror på att tillförseln av reducerat kväve överstiger nedbrytningsaktiviteten i kvävecykeln. Eftersom nedbrytningen av ammonium kommer igång snabbare än nedbrytningen av nitrit så är det just nitrit som har störst tendens att ackumuleras i vattnet. Det finns alltså dels en nettotillväxt av nitrit och dels nitrit som ackumulerats i vattnet över tid då nettotillväxt råder. Det är därför rätt svårt att avgöra vad ni avser med uttrycken "långsiktig effekt på nitriten" och "tar bort nitriten".

      Påverkar vattenbyten den ackumulerade nitriten (den man mäter) i vattnet?

      Ja, vattenbyten späder ut nitriten så att halten blir lägre. Har man akut hög nitrit-halt så kan man sänka halten till en säkrare nivå genom att göra ett vattenbyte. Sänkningen sker omedelbart. Med dagliga vattentester under uppstarten så ser man när nitrit börjar ackumuleras i systemet och man kan då göra sina vattenbyten innan nitrit-halten är upp på en farlig nivå.

      Påverkar vattenbyten nettotillväxten av nitrit?

      Nej, vattenbyten påverkar inte nettotillväxten av nitrit. Vattenbyten påverkar inte kvävecykeln alls i någon mening man i egenskap av akvarist behöver bry sig om. Att nitrit-halten riskerar att öka en timme senare till en högre halt än den man hade innan vattenbytet som åheim gör gällande längre upp stämmer inte. Nettotillväxten av nitrit fortsätter opåverkat i samma takt som innan vattenbytet. Anledningen till det är som redan har sagts ett antal gånger i tråden att bakterierna inte finns i vattnet, de växer på ytor i akvariet och framför allt i filtret. Är man intresserad av hur nitrosomonas och nitrobacter lever så saknas det inte litteratur inom området.

      Hur stoppar jag nettotillväxten av nitrit i vattnet?

      Nettotillväxten av nitrit kommer att avstanna av sig själv när bakterierna har vuxit till sig och balanserar kvävecykeln. Startar man med låg biolast (några få fiskar i en stor tank) så är obalansen under uppstarten så liten att man knappt kan påvisa ackumulerad nitrit. Startar man med hög biolast (20 st Malawiciklider i en 500 liters tank) så kan obalansen under uppstarten ge en så hög nettotillväxt av nitrit att det krävs extra vattenbyten utöver det ordinarie vattenbytet för att hålla den ackumulerade nitriten på en, för fiskarna, säker nivå.

      Stör jag inte kvävecykeln om jag byter vatten?

      Nej, inte nämnvärt. Bakterierna finns inte i vattnet. Byt 70% av vattnet i en inkörd Malawi-tank och kvävecykeln fortsätter efteråt som om ingenting har hänt. Koppla ur filtret och sätt istället in ett helt nytt filter. Kvävecykeln kommer då att i det närmaste stanna helt. (Förmodligen med katastrofala följder så prova inte hemma)

      Är det bättre att byta vatten än att tillsätta bakterier?

      Vattenbyte och tillsats av bakterier gör två helt olika saker så det är att jämföra äpplen och päron. Vattenbyten späder ackumulerade orenheter i vattnet och bakterietillsats reducerar nettotillväxten av ammonium och nitrit. Bakterietillsats kan reducera mängden ackumulerad nitrit men det tar lång tid jämfört med ett vattenbyte som ger en omedelbar verkan. Men det finns å andra sidan inget motsatsförhållande mellan metoderna utan de kan kombineras för bästa verkan.

      Det vanligaste felet som görs med bakterietillsats (och vattentester för den delen) är att de används för sent. Bakterierna ska i några dagar efter uppstart så att de mildrar/eliminerar nitrit-tillväxten innan den uppstår. Syftet med vattentester är att upptäcka en förändring innan det leder till någon skada. Men ett allt för vanligt scenario är att akvaristen ser på fiskarna att något inte står rätt till och plockar först då fram sina vattentester. Nitrittestet lyser knallrött och akvaristen "medicinerar" med bakterietillsatts. Akvaristen har nu gått på varenda landmina som finns i det här avseendet.
      Tack för mycket intressant läsning, Låter mycket logiskt allt!

      har gjort flera vattentester och inte haft nån ökning av nitrit.. ändå har jag lagt i mer fisk men matat sparsamt i början o gjort 50%vattenbyten.. Fick lite problem med brunalger, vet inte om det vara kiselalger eller vad de heter.. men det börja försvinna mer o mer!

      lägger upp en bild på karet

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #48
        Ursprungligen postat av Stenfors

        Tack för mycket intressant läsning, Låter mycket logiskt allt!

        har gjort flera vattentester och inte haft nån ökning av nitrit.. ändå har jag lagt i mer fisk men matat sparsamt i början o gjort 50%vattenbyten.. Fick lite problem med brunalger, vet inte om det vara kiselalger eller vad de heter.. men det börja försvinna mer o mer!

        lägger upp en bild på karet
        Klockrent! Det är dina fiskar säkert glada för.

        Kiselalgerna (diatomer) brukar ge sig efter ett tag. Dyker ofta upp under ett akvariums första månader.

        Fint akvarium!

        Kommentar

        • BrigTSD
          • February 2015
          • 131

          #49
          Ursprungligen postat av Stenfors

          Tack för mycket intressant läsning, Låter mycket logiskt allt!

          har gjort flera vattentester och inte haft nån ökning av nitrit.. ändå har jag lagt i mer fisk men matat sparsamt i början o gjort 50%vattenbyten.. Fick lite problem med brunalger, vet inte om det vara kiselalger eller vad de heter.. men det börja försvinna mer o mer!

          lägger upp en bild på karet
          Ja, jag hoppas att det var begripligt.

          Kiselalger är vanligt den första tiden men de försvinner av sig självt. "Mjölkigt" vatten på grund av bakterieblomningar och green dust algae är andra vanliga barnsjukdomar som brukar dyka upp periodvis under första halvåret. Bara att vänta ut.

          Kommentar

          Arbetssätt...