Nitrat i växtskvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Engström

    • October 2015
    • 13

    Nitrat i växtskvarium

    Har startat ett 250 L växtakvarium för en vecka sedan med riktig soil och gödning i vattnet. Bytte 1/3 vatten idag och tillförde mer näring. Tänkte köpa lite fisk idag men hade jättehögt nitrat (100). Vad göra?
    J


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Vad har du gjort för att cykla in akvariet? Har du mätt ammonium och nitrit?

    Du har knappast cyklat fördigt det på en vecka. Lär ta en vecka till. Bytvrejält med vatten första dagarna efter att du släpper i fisk.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Ursprungligen postat av Johan Engström
      Har startat ett 250 L växtakvarium för en vecka sedan med riktig soil och gödning i vattnet. Bytte 1/3 vatten idag och tillförde mer näring. Tänkte köpa lite fisk idag men hade jättehögt nitrat (100). Vad göra?
      J


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Innehåller gödningen nitrat?

      Kommentar

      • Johan Engström

        • October 2015
        • 13

        #4
        Ursprungligen postat av stefanr72

        Innehåller gödningen nitrat?
        Japp. Kaliumnitrat. Köpte en variant på Akvarielagret som jag fick blanda själv.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk

        Kommentar

        • Johan Engström

          • October 2015
          • 13

          #5
          Dessutom funkade inte värmaren så jag har haft bara 20 grader i akvariet. Det gynnar väl knappast situationen.


          Skickat från min iPhone med Tapatalk

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Jag har inga värmare i mina växtkar med småfisk och har aldrig haft några problem.

            Kommentar

            • Johan Engström

              • October 2015
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Jag har inga värmare i mina växtkar med småfisk och har aldrig haft några problem.
              Du har kanske varmare i rummet?


              Skickat från min iPhone med Tapatalk

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ursprungligen postat av Johan Engström

                Du har kanske varmare i rummet?


                Skickat från min iPhone med Tapatalk
                Ja kanske. Sedan brukar jag köra dubbla ytterfilter vars effektförbrukning höjer någon grad. Kanske runt 22C.

                ​​​​​Men, jag tror inte det är ditt problem i nuläget även om du lär höja några grader innan fiskarna ska flytta in.

                Du har öst i massa jord och näring och har inte cyklat in ditt akvarium än. Allt för tidigt att mäta fina vattenvärden.

                Kommentar

                • Johan Engström

                  • October 2015
                  • 13

                  #9
                  Ursprungligen postat av LoGeek

                  Ja kanske. Sedan brukar jag köra dubbla ytterfilter vars effektförbrukning höjer någon grad. Kanske runt 22C.

                  ​​​​​Men, jag tror inte det är ditt problem i nuläget även om du lär höja några grader innan fiskarna ska flytta in.

                  Du har öst i massa jord och näring och har inte cyklat in ditt akvarium än. Allt för tidigt att mäta fina vattenvärden.
                  Vad menas med att cykla in?


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Du behöver googla på det så hittar du massor. Viktigt att du läser på så du inte riskerar att alla fiskar dör efter några dagar av nitritförgiftning.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Läs denna: http://www.bestfish.com/articles/breakincycle.php

                      Att du har högt nitratvärde i detta starskede har att göra med att du häller i växtnäring med nitrat och om ev. bottensubstratet innehåller nitrat?

                      Koncentrationen av nitrat reglerar du med mängden vattenbyten
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...