Lågt kh

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PJAxe
    • January 2017
    • 37

    Lågt kh

    Hej jag gjorde lite mätningar på mitt vatten idag. Det mesta verkade normalt men jag upptäckte att jag hade ett kh på 1,5-2 tyska hårdhetsgrader. Va-verket säger 3 på sin hemsida är det vanligt att det sjunker efter en tid i akvariet och är det något jag borde göra något åt. PH ligger på 6,5 och det känner jag mig ganska nöjd med.

    anledningen till att jag börjat fundera är att jag haft lite problem med fiskdöd och just nu oroar mig för om jag fått in fenröta.

    tack för hjälpen!
    /PJ
  • badpitt
    • December 2015
    • 53

    #2
    Du blandar ihop begreppen, tyska hårdhetsgrader betecknas dH, du skriver kH i rubriken..
    Vill du höja kH kan man hälla i bikarbonat men då går även pH värdet upp.

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Ursprungligen postat av badpitt
      Du blandar ihop begreppen, tyska hårdhetsgrader betecknas dH, du skriver kH i rubriken..
      Vill du höja kH kan man hälla i bikarbonat men då går även pH värdet upp.
      Inte alls någon ihopblandning, både KH (karbonathärte) och dH anges i tyska hårdhetsgrader vilket innebär att KH kan ses som en delmängd av dH. Karbonathårdhet(KH) + icke-karbonathårdhet = total hårdhet. Både hårdheterna anges i samma enhet, dvs tyska hårdhetsgrader. Annars kan man ange i ppm eller kanske mera korrekt mmol/l(milli-mol per liter).

      Sedan är det som vi mäter när vi försöker mäta KH inte karbonatinnehållet utan alkaliniteten, dvs hur svårt det är att ändra pH men metoden är tillräckligt bra för akvaristiskt bruk.

      /Tobbe

      Kommentar

      • PJAxe
        • January 2017
        • 37

        #4
        Just det, vad bra att vi kunde reda ut det. Men frågan är alltså om ett väldigt lågt Kh är dåligt och något man behöver oroa sig för alternativt göra något åt eller om det kan vara som det är.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Finns en gammal vattenartikel på Zoopet som behöver uppdateras något men det är ändå rätt bra https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=168
          Ett väldigt lågt KH (eller dKH) är inte bra för det gör att man riskerar ett instabilt pH-värde vilket inte är bra.

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • PJAxe
            • January 2017
            • 37

            #6
            Just det! Den läste jag för ett tag sedan, kan man höja Kh något utan att det påverkar ph eller hänger dom alltid ihop.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Finns en del preparat som säger att de kan höja KH utan att pH höjs, men jag är lite frågande.
              Man kan använda kalkmjöl för det höjer inte pH till mer än 7,6 och det klarar 95% av alla fiskarter.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • PJAxe
                • January 2017
                • 37

                #8
                Okej, tack för hjälpen

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2887

                  #9
                  Knappast troligt att fiskdöd och ev. fenröta är kopplade till KH och pH med dom värden du nämner. Har möjligen mer med vattenkvalitet i övrigt att göra, temperatur, filterfunktion, delvattenbyte etc. kanske behöver kollas?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Knappast troligt att fiskdöd och ev. fenröta är kopplade till KH och pH med dom värden du nämner. Har möjligen mer med vattenkvalitet i övrigt att göra, temperatur, filterfunktion, delvattenbyte etc. kanske behöver kollas?
                    Jo ett väldigt lågt KH kan göra att pH varierar rätt mycket och det även kortsiktigt mellan dag och natt. Men oftast i kombination med de andra sakerna du nämner
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • PJAxe
                      • January 2017
                      • 37

                      #11
                      Jag letar brett efter orsaker till att akvariet känns lite "instabilt". Igår hade jag i happy life flytande filtermedia och märkte att fiskarna piggnade till ordentligt. Det gjorde att jag började fundera på amonium/ammoniak men jag har ännu inget test för det så vi får se när det kommer.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...