saltmängd till vuxen artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D3f3nd3R

    • January 2017
    • 17

    saltmängd till vuxen artemia

    Jag har ca 1 ziljon artemia som är ca 3-4v gamla i en halvstor plastlåda (ca 8L).
    Nu ska jag föra över dem i ett akvarium som jag har ca 70-75 liter i och undrar om 2.2 -2.5Kg salt är rätt uträknat till den mängden vatten? Skall köpa en refractometer senare.
    Jag skulle även gärna vilja veta hur mycket bikarbonat jag behöver till den mängden vatten också, till petflaskan tar man ju bara en knivsudd.
    Kan det även vara lämpligt att använda lite Easy Balance från tetra ?

    Mvh Macke
    Senast redigerad av D3f3nd3R; 21 January 2017, 20:31.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kai Schumann (artemia FAQ 2.0): "Best growth rates are achieved at 25-30 degrees C with salinities of 30-50 ppt and LOW light levels". Högre salthalt (1,030 eller mer) är, enligt min erfarenhet bäst, åtmistone vid odling utomhus. Då tar jag en matsked bikarbonat till 70-80 liter vatten. Easy balance är jag tveksam till.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • D3f3nd3R

      • January 2017
      • 17

      #3
      Ok tack för hjälpen, då kör på det..

      Kommentar

      • D3f3nd3R

        • January 2017
        • 17

        #4
        Oki så nu har dem börjat dö. eller iaf en del. Vet inte riktigt varför.
        Jag har ju vanligt kranvann i karet men lät det stå med luftcirkulation i 5 dagar innan jag flytta över artemian.
        använder samma mat som i mellankaret, skiftar mellan jäst/mircocell/spirulina. Dem är ju ca 4 veckor nu eller nått.
        Skulle vilja ha Algvatten i karet som denna snubben har: https://www.youtube.com/watch?v=EluZfgoTz-Y , men vet inte hur man får tag i det.
        Jaja om nån har förslag så är det uppskattat.

        Kommentar

        Arbetssätt...