Ändra vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sanneakesson
    • January 2016
    • 18

    Ändra vattenvärden

    Hej!

    Skulle behöva lite tips på hur jag ändrar mina vattenvärden. Just nu har jag lite för höga nitrit värden men jobbar på att få ner dem. Har rensat ut kassa växter och gjort delvattenbyte på ca 40 %, ligger nu på ca 0,3 mg/l.
    PH ligger på strax över 8, kanske till och med 8,5. Vill sänka det till runt 6,5-7. Tips på hur?
    GH ligger på ca 5 och KH på ca 6.
    Dock ligger CO2 på ca 1,0-1,8. Tips på hur höjer de värdet?
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Nitrit vill man verkligen inte ha i ett akvarium eftersom det är giftigt för fiskarna. Det är ett tecken på att du har för få filterbakterier i förhållande till all skit i karet. Är det nystartat? Viktigt att cykla igång akvariet ordentligt innan man börjar fylla med fisk.

    Om du har fisk i karet så hade jag bytt mer vatten.

    ​​​​​Får man fråga varför du vill sänka pH?

    Tillsätter du co2? Mer co2 ger lägre pH.

    Kommentar

    • sanneakesson
      • January 2016
      • 18

      #3
      Tack för snabbt svar. Jo jag vet. Funderar på att göra ett ytterligare vattenbyte. Ja, där är fisk i karet.
      Startade karet för 1 år sen så nej, inte nystartat.
      De flesta av mina fiskar( vad jag har läst mig till) vill helst ha pH på ca 7.
      Tillsätter faktiskt inget co2, har inte upplevt att jag behövt det tidigare då värdena har legat bra innan. Tips på något bra märke?

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Oj då, nitrit i ett kar som gått ett år?

        Hur mår fiskarna?

        Vad har du för fiskar?

        Vad har du för växter?

        Vad har du för filtrering?

        Hur mycket matar du per dag? Flingor ett krm?

        Det ska vara väldigt speciella fiskar om det ska vara värt att fippla med pH. Att det svajjar upp och ner är i alla lägen sämre än ett konstant högt. Endast erfarna akvarister ska ge sig på att justera ner pH. Dessutom lever det kvar mycket pH-rekommendationer i litteraturen som ibland helt enkelt är felaktig (baserad på vattenvärden i deras vilda tillstånd) och ibland är förlegad för att fiskarna odlats i många generationer och vant sig vid högre pH.

        Finns inga "bra" värden på co2 om man inte tillsätter. Vattnet är i balans med omgivande luft så värdet kan inte ändras om du inte tillsätter. Co2 kan man tillsätta om man har krävande växter.
        Senast redigerad av LoGeek; 09 January 2017, 21:28.

        Kommentar

        • sanneakesson
          • January 2016
          • 18

          #5

          Fiskarna mår just nu helt okej. sällskapsfiskar
          har anubis, echinodorus bleheri, frogbit och två andra typer av växter. Har ett innerfilter, fluval 4 plus.
          Matar nog runt ett krm, lite mindre eller lite mer. Ibland lite frysfoder.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Då har du inget behov av CO2 eller att ändra pH / KH.

            När rengjorde du filtret senast och hur gjorde du då?

            Hur stort är akvariet? Hur många fiskar?

            Kommentar

            • sanneakesson
              • January 2016
              • 18

              #7
              Har ett 180 L juwel
              skulle tippa på mellan 40-50 fiskar. Har rätt så mycket tetror. Filtret rengjorde jag här om dagen. Dock sköljde jag det i kranvatten vilket jag nu vet att jag inte ska göra

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Bra att du lärt dig då

                Många fiskar plus rengjort filter är nog förklaringen på nitriten. Håll ner matning och gör extra vattenbyten så ska du se att filtret snart är tillbaks på banan.

                Har du inte juwels medföljande filter i akvariet också?

                Kommentar

                • sanneakesson
                  • January 2016
                  • 18

                  #9
                  Haha ja, man lär sig av sina misstag! Ja just nu känner jag att där är lite väl många..
                  Karet är köpt begagnat och filtert fick jag på köpet av säljaren. Han hade inte juwel filter kvar. Bör jag byta?

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Behåll ditt filter. Men vill du ha större felmarginal så rekommenderar jag ett ytterfilter. Finns billiga begagnade. Du har mycket fisk och ett litet filter i nuläget. Har du två filter kan du se till att bara rengöra ett åt gången.

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #11
                      Bra akvarieköp förresten. Juwels akvarium har hög kvalitet och är snygga!

                      Kommentar

                      • sanneakesson
                        • January 2016
                        • 18

                        #12
                        Tror nog att jag fortfarande är lite för grön inom akvarievärlden för att våga mig på ytterfilter haha! Men ska nog investera i ytterligare ett innerfilter!
                        Ja verkligen! Är super nöjd med karet!

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          #13
                          Köper du ett ytterfilter av känt märke (tex Eheim) så är de mycket pålitliga. Ställa in i skåpet och hänga de två slangarna över kanten, inte svårare än så.

                          Innerfilter är ok. Men de är små och tar upp plats. Ett ytterfilter ger dig flera liter filtervolym och syns inte...

                          Jag brukar ställa filtret i en 10-litershink i skåpet. Skulle det sippra ut vatten genom en packning då syns det snart i hinken (har dock aldrig hänt mig ännu efter måååånga år).

                          Kommentar

                          Arbetssätt...