Mätning av vattevärden med vätska och pulver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Mätning av vattevärden med vätska och pulver

    Blir inte riktigt klok på mätmetoden... Har aldrig varit tillfreds med stickor eller vätskor (varken i akvarie- eller poolsammanhang... grr) men det senare skall ju många andra lyckas bra med så jag tar gärna lite input här.

    Jag är en digital människa och fantiserar om en stor panel i skåpet där man i realtid kan läsa av en 10-15 värden! Men det får man väl vänta på även efter 2017 - kanske 2077?

    Jag "slog på stort" i höst och skaffade mig en doktorsväska; SERAs låda Aqua test box. https://www.sera.de/en/product/sera-aqua-test-box-cl/

    Det grundläggande bekymret är såklart att det - i min värld - så små skillnader i färgnyanserna, vilket gör mig osäker vid avläsning.
    Man skall läsa av rakt uppifrån i dagsljus men i direkt solljus som det står.
    Hos mig blir det "ändå" då en tydlig skugga i botten som i princip täcker hela. Se bild. Hur agerar ni andra där?

    Sen undrar jag över "rågat mått". Om någon annan har SERAs motsvarande produkter så kan ni få bekräfta för mig vilken av bilderna nedan som är rätt.
    Det är en liten urgröpning längst fram på mätprylen - vilket jag antar är den man skall fylla och råga.
    Men samtidigt har stickan en plattare del - men det är väl inte den man skall råga?

    Using Tapatalk
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Det drömmer jag också en liten givare, är det så det heterl?, i akvariet och så kopplat till en dator som håller reda på allt..men gissar att det har en baksida som heter pris. Jag har själv JBLs tester och tror att du ska hålla dig inom det skålade området på mätskeden. Dvs från betraktarens sida längst till höger.
    På fotot i mitten ser det ut som färgen till höger passar in bättre på testet men det är ju vanskligt att se på en bild förstås. Har du kollat you- tube, finns säkert lite filmer utlagda där.
    // Annicka

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av TommySt
      Blir inte riktigt klok på mätmetoden... Har aldrig varit tillfreds med stickor eller vätskor (varken i akvarie- eller poolsammanhang... grr) men det senare skall ju många andra lyckas bra med så jag tar gärna lite input här.

      Jag är en digital människa och fantiserar om en stor panel i skåpet där man i realtid kan läsa av en 10-15 värden! Men det får man väl vänta på även efter 2017 - kanske 2077?

      Jag "slog på stort" i höst och skaffade mig en doktorsväska; SERAs låda Aqua test box. https://www.sera.de/en/product/sera-aqua-test-box-cl/

      Det grundläggande bekymret är såklart att det - i min värld - så små skillnader i färgnyanserna, vilket gör mig osäker vid avläsning.
      Man skall läsa av rakt uppifrån i dagsljus men i direkt solljus som det står.
      Hos mig blir det "ändå" då en tydlig skugga i botten som i princip täcker hela. Se bild. Hur agerar ni andra där?

      Sen undrar jag över "rågat mått". Om någon annan har SERAs motsvarande produkter så kan ni få bekräfta för mig vilken av bilderna nedan som är rätt.
      Det är en liten urgröpning längst fram på mätprylen - vilket jag antar är den man skall fylla och råga.
      Men samtidigt har stickan en plattare del - men det är väl inte den man skall råga?
      Jag rekommenderar, att du gör en test av ditt vatten, då vet du ju säkert :-)

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #4
        Ursprungligen postat av Rufus
        På fotot i mitten ser det ut som färgen till höger passar in bättre på testet men det är ju vanskligt att se på en bild förstås. Har du kollat you- tube, finns säkert lite filmer utlagda där.
        En dator också, yes! :-)

        Hittade inget där (Youtube) vid snabb sökning, no.
        Tror mer på den här stora informationskällan, Zoopet och all dess samlade kunskap!

        Att andra här i forumet mäter med vätska och dylika mätrör är givet, så jag bara inväntar att jag skall få min okunskap utredd. :-)
        Using Tapatalk

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H

          Jag rekommenderar, att du gör en test av ditt vatten, då vet du ju säkert :-)

          //Inger
          Inte med på hur du menar. Jag har ju inget referensvärde.
          ?
          Using Tapatalk

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Det finns mätutrustning som håller reda på det mesta men 1/ den måste skötas (t.ex. kalibreras) regelbundet 2/ de som är bra är jäkligt dyra
            Och nästan alltid så klarar man sig bra med de vätsketester som finns.
            Vad gäller din fråga om Seras test har jag däremot ingen koll - någon annan kanske vet?
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...