Grumligt vatten tillbaka (oidentifierade partiklar) [VIDEO]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #16
    Ursprungligen postat av Stahl
    Du måste ändå byta vatten oftare än så för att fiskarna ska må bra. Bra vattenkvalite är inget du kan se med blotta ögat.
    Det beror väl på lite. Har man växter klarar man sig längre mellan vattenbyten, och så beror det på hur mycket fiskar man har osv.

    Kommentar

    • JoelA
      • February 2017
      • 53

      #17
      Om man är typ vegan, borde man väl inte ha akvarium alls, inte naturligt för fiskar att leva så, och om man då tittar på ciklider, som man måste ha många ihop så att de aldrig kan fokusera på en enstaka individ för att de inte ska ha ihjäl varandra, ja, då förstår man att fiskar i akvarium är ett slags djurplågeri från början till slut, så länge man då inte har typ ett par gurami i ett 500L kar.
      i mitt tycke har jag dock begränsat medlidande, fiskar är väldigt enkla varelser med begränsad förmåga till känslor.
      Alltså, min poäng är, lägg ner moraluppläxandet ang vattenbyten. Om fiskarna inte blir sjuka och dör, ser starka och friska ut, så mår de enligt mig tillräckligt bra.

      Kommentar

      • JoelA
        • February 2017
        • 53

        #18
        Ursprungligen postat av stefant

        Jag förstår inte detta riktigt. Du skriver att det är nödvändigt att suga upp skit, och det är väl lättare om man har sand på bottnen eftersom skiten då lägger sig ovanpå?
        I mitt akvarium blev det så att skiten inte direkt ansamlades någonstans, eftersom vattnet inte var helt stilla någonstans. Vattnet blir ju stilla i gruset, då stannar skiten där tills man suger upp den vid vattenbyten.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #19
          När jag var rookie (ca 13 år sen) så hade jag ALLTID problem med partiklar, och jag rensade filter, sög botten, bytte vatten och bytte lite mer vatten osv.. Sen skulle det möbleras om i tid och otid
          Nu låter jag grejerna (nu har jag lärt mig inreda med naturen som förebild och då tröttnar man inte utan blir hela tiden inspirerad) vara och jag har aldrig problem med patiklar! Jag byter ca 40% vatten var 14,e dag och skrapar rutorna... typ
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...