Grumligt vatten tillbaka (oidentifierade partiklar) [VIDEO]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Grumligt vatten tillbaka (oidentifierade partiklar) [VIDEO]

    Mitt akvaire har fått invasion av partiklar, vet inte vad jag gör för fel.

    Det ser inte alls roligt ut på nära håll. Ska försöka bifoga en video på hur det ser ut någorlunda iallafall. Karet har varit igång nästan 2 år och inte vart såhär illa.
    Jag har en hel del rötter i som legat där i snart 2 år, jag slamsuger gruset ibland, inte för ofta. Jag har testat att inte mata på 2 dagar för att se om det hjälpte men ingen skillnad. Jag har testat trä på att förfilter på insuget utan märkbar skillnad, jag byter cirka 30% vatten i veckan.

    Filtret är ett stort CristalProfi e1901 som är deras största filter väl överdimensionerat för min tank på 200L. Karet består av enbart rötter och Anubias på rötterna, samt flytväxter som kan ses på videon (vet inte namnet på dem) Kan det vara flytväxterna som spökar ??

    Det ända jag inte har testat är att stoppa i finare filtermedia i ytterfiltret, det är orginal med ganska grova filtermattor, det rymmer typ 4 korgar med material. Utblåset och insuget sitter på motsatt sida av karet (har inte plats att sätta insuger under utblåset) (utblåset blåser mot insuget så gott det går). Det känns som att stoppa finare filtermedia i filtret inte ens kommer fungera, men kanske är värt ett försök, någon som har tips på vilket isåfall? Och i vilken korg skall dessa palceras? Högt upp? I mitten? längst ner?

    Vet inte om filmen syns den verkar vara inbäddad i inlägget, och för mej syns inte partiklarna sådär jättebra men tro mej, dom är där i massor

  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Ja det kan ju ha att göra med för mycket fart på vattnet för flytväxterna så de smulas/multnar och skräpar ner... de vill ha så gott som stillastående vatten.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Slängde ut alla flytväxter och verkar ha blivit en aning bättre direkt. Har inte bytt vatten efter det då de ska ske på lördag, då tänkte jag även sätta förfilter och försöka hitta lite finare filtermedia till ytterfiltret så får vi se om det blir bättre

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om ditt filter är ett ytterfilter så kan du prova att använda hårt pressad filtervadd under en kortare tid
        Omöjligt utifrån videon att avgöra vad som orsakar grumligheten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Om ditt filter är ett ytterfilter så kan du prova att använda hårt pressad filtervadd under en kortare tid
          Omöjligt utifrån videon att avgöra vad som orsakar grumligheten
          Jag la ett lager av finare media i filtret som de stog man skulle byta 1 gång i veckan. Samt trädde på ett förfilter på insuget. Blev bra mycket bättre iallafall.

          En annan fundering jag har. I filtret är de endast en korg längst ner som är fylld med biobollar? Ska man dedikera en korg ovanför den med typ keramiska ringar eller vad kallas dem?

          Kommentar

          • Mathias G
            • June 2015
            • 190

            #6
            Jag köpte lite keramiska ringa och la i en korg, följde med en "nätpåse" att lägga dem i men jag la dem direkt i korgen i ytterfiltret. Gjorde jag fel? Skall påsen användas ?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Antar att nätpåsen gör att det är lättare att ta ut dom och rengöra - men vet inte
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • JoelA
                • February 2017
                • 53

                #8
                Din film finns inte kvar, men problemet låter likt mitt. Har du löst det helt nu, och i så fall hur gjorde gjorde du?
                //Joel

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9

                  Jag ser nu att det finns några olika trådar som i princip handlar om samma sak.
                  Små partiklar som svävar fritt i vattnet.
                  Min uppfattning är att dessa är mindre än de minsta maskorna i filtermaterialtet.
                  Och iallafall dom jag har hos mig är troliga svävande alger, som kommer sig av att jag övermatat.
                  Med någorlunda gott resultat häller jag i ett klarvattenpreparat direkt i innerfiltret, detta medel gör så att partiklarna klumpar ihop sig och fastnar i filtermaterialet.
                  Men det bästa är ju att ta reda på vad eller varför dessa små partiklar bildas och eliminera problemet den vägen.

                  Kommentar

                  • JoelA
                    • February 2017
                    • 53

                    #10
                    Kan meddela att jag har löst problemet.

                    Så här kan man säga:
                    1. Filter media och filtertyp gör bara tillfällig skillnad, ingen varaktig effekt om man inte vill byta massor av filtervadd varje vecka
                    2. Fler pumpar och mer cirkulation med liknande media i gör ingen skillnad alls

                    Det som gör skillnad är
                    1. Ha inte en blank svart bakgrund och stark belysning kombinerat, det gör att alla partiklar "lyser" mot bakgrunden
                    2. Ha inte sand på botten, då blir det inga gömslen för skit att lägga sig på så att man senare kan suga upp det när man byter vatten. Det behövs som komplement till filtret. Bättre att köra som jag gör nu med bergkross och småsten på botten.

                    Mitt akvarium kan nu gå över en månad utan vattenbyten utan att man ser en ökning av partiklar i vattnet. Bara färgen på vattnet som blir lite brunare. Ytterfiltret behöver bara rensas ca var 4-6 månad.
                    Som det ska vara helt enkelt.

                    Hoppas detta kan hjälpa någon annan med samma problem!

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      #11
                      Du måste ändå byta vatten oftare än så för att fiskarna ska må bra. Bra vattenkvalite är inget du kan se med blotta ögat.

                      Kommentar

                      • JoelA
                        • February 2017
                        • 53

                        #12
                        Visst är vattenbyten bra för fiskarna, men finns dem som har kört ett helt år utan att byta, utan att fiskarna dog, så visst, optimalt byta ofta, men skönt om det inte ser ut som katastrof om man slarvar lite nån period. Kan ju bli så ibland för de flesta när barn och jobb och andra hobbies kommer emellan.

                        Kommentar

                        • Stahl
                          • June 2018
                          • 333

                          #13
                          Fiskar anpassar sig hyffsat bra men bara för att de inte dör betyder de inte att de mår bra. Du skulle inte bedöma en människas eller något annat djurs välmående utefter om de dör eller inte så varför använda de dåliga måttet på om fiskar mår bra?

                          Kommentar

                          • Stahl
                            • June 2018
                            • 333

                            #14
                            Sen får man ju såklart skilja på hobbies som innefattar levande individer och andra som inte gör det. De är ok att inte träna golf några helger medan de inte är ok att inte se efter de levande varelser man bestämt sig för att ta hand om.

                            Kommentar

                            • stefant
                              • January 2009
                              • 783

                              #15
                              Ursprungligen postat av JoelA
                              2. Ha inte sand på botten, då blir det inga gömslen för skit att lägga sig på så att man senare kan suga upp det när man byter vatten. Det behövs som komplement till filtret. Bättre att köra som jag gör nu med bergkross och småsten på botten.
                              Jag förstår inte detta riktigt. Du skriver att det är nödvändigt att suga upp skit, och det är väl lättare om man har sand på bottnen eftersom skiten då lägger sig ovanpå?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...