Salta eller inte salta....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    Salta eller inte salta....

    Det saltas mkt i karen numera med många fördelar verkar det som. Jag har dock känt mig ute på hal is i saltfrågan, noll koll. Men som tur är har andra bättre koll, denna länk är sedan i sommar och verkar tillförlitlig tycker jag. http://www.practicalfishkeeping.co.u...-on-using-salt Vad tycker ni som har erfarenhet av saltandet?
    // Annicka
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av Rufus
    Det saltas mkt i karen numera med många fördelar verkar det som. Jag har dock känt mig ute på hal is i saltfrågan, noll koll. Men som tur är har andra bättre koll, denna länk är sedan i sommar och verkar tillförlitlig tycker jag. http://www.practicalfishkeeping.co.u...-on-using-salt Vad tycker ni som har erfarenhet av saltandet?
    Jag saltade en gång när jag hade Diskus eftersom några av dom fick skadad hud i samband med inkoppningen, det verkade hjälpa men ställde till det ordentligt för växterna i akvariet. Sedan dess har jag inte saltat, men är inte främmande för att göra det om det skulle behövas
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Ursprungligen postat av KJE

      Jag saltade en gång när jag hade Diskus eftersom några av dom fick skadad hud i samband med inkoppningen, det verkade hjälpa men ställde till det ordentligt för växterna i akvariet. Sedan dess har jag inte saltat, men är inte främmande för att göra det om det skulle behövas
      Ja det verkar vara bra när det blir hudskador som gör att "osmosen" blir jobbigare att upprätthålla för fisken. Men svider det i ögonen på fisk som för oss?
      // Annicka

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Ursprungligen postat av Rufus

        Ja det verkar vara bra när det blir hudskador som gör att "osmosen" blir jobbigare att upprätthålla för fisken. Men svider det i ögonen på fisk som för oss?
        Ingen aning, hoppas inte det, hursomhelst så märktes det vad jag minns ingenting på fiskarna, annat än att huden läkte
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Rufus
          • January 2005
          • 866

          #5
          Tror inte det är ngn som vet, en retorisk fråga alltså
          // Annicka

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ursprungligen postat av Rufus

            Ja det verkar vara bra när det blir hudskador som gör att "osmosen" blir jobbigare att upprätthålla för fisken. Men svider det i ögonen på fisk som för oss?
            Tvärtom, det svider mer i våra ögon utan salt i vattnet, har du däremot i lite salt så liknar vattnet mer vårat eget tex tårar som du kanske vet smakar ganska salt! Vid höga saltdoser så svider det men då ska du veta att havsvatten innehåller väldigt mycket salt men det svider inte alls på oss... Men som sagt till sötvattenfisk så kan man salta vid sjukdom eller stress annars låt bli!

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag saltar aldrig akvarievattnet. På den tiden jag odlade en hel del (på 80-talet) så testade jag i mer än 100 akvarier under en period (ca. 1 år) med salt i vattnet och sedan en liknande period körde jag helt utan salt. Jag kunde inte notera någon som helst skillnad på fiskarna i de bägge testerna.

              Att salt skulle ha en läkande effekt tror jag inte alls på, däremot kan salt ha en positiv effekt på fisken pga den osmotiska balansen (som nämnts ovan) men då krävs det minst 2 dl salt per 100 L vatten.
              Sedan är det ju också känt att en ganska liten mängd salt i vattnet minskar nitritens (om man skulle få detta i akvariet) skadeverkningar på fisken - det tar dock inte bort nitriten
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Tvärtom, det svider mer i våra ögon utan salt i vattnet, har du däremot i lite salt så liknar vattnet mer vårat eget tex tårar som du kanske vet smakar ganska salt! Vid höga saltdoser så svider det men då ska du veta att havsvatten innehåller väldigt mycket salt men det svider inte alls på oss... Men som sagt till sötvattenfisk så kan man salta vid sjukdom eller stress annars låt bli!
                Jo det vet jag, isoton ,0,9% saltlösning har den salthalt vi själva har och svider därför inte, men en del tror nog att det bara är att salta på utan att förstå varför, hur och när. Håller med att salta kan vara behövligt ibland men inte för att komma tillrätta med dålig fiskhållning. Saltar aldrig själv som nog framgått..men skulle läsa på och salta om jag tror det skulle vara en fördel vid ngt tillfälle.
                Senast redigerad av Rufus; 03 January 2017, 10:51.
                // Annicka

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #9
                  Åh grattis till utmärkelsen Kjell!
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rufus
                    Åh grattis till utmärkelsen Kjell!
                    Jag stämmer in i kören, välförtjänt utmärkelse!
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    Arbetssätt...