Råd om nitrit önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Råd om nitrit önskas

    Råd om nitrit önskas

    Jag tror att jag har något högt nitritvärde. Det visar närmare 0,3 mg/l än <0,3 mg/l på Tetras dropptest. Gjorde delvattenbyte igår, ca 25%, men visar ändå detta idag. Vid vattenbytet buffrade jag med bikarbonat/salt så att pH ligger runt 8. Tillsatte även Easy Life flytande filtermedia, vattnet klarnade nästan direkt så det är inte smuts i vattnet.

    Bakterier bör det finnas gott om, jag hade i ca 25% vatten från mitt gamla väl ingångna (flera år) akvarium när detta startades.

    Behöver jag oroa mig över detta? Ska jag göra ytterligare ett vattenbyte idag? Ska jag köpa Nitrivec och ha i (hade i sådant vid uppstarten för 1 1/2 vecka sen drygt)? Vill ju vara lite sparsam med vattenbytena så här i början.

    Fiskarna verkar må bra. Har en ancistrus som åker upp till ytan o snappar luft då och då, för att sen släppa ut bubblor från botten, men det är bara en.

    Karet är på 450 l, pumpen en Eheim professional 3e 2078.

    Tar gärna emot era tankar.

    Mer om karet finns i länk.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Flyttade du inte med filtermedia från ditt gamla kar? Gör det om du har möjlighet. Att bara flytta över lite vatten är ingen höjdare. Och byt mer vatten är 25%. I detta läge kan du byta 90%. Lycka till!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Fast jag är lite skeptisk till att byta vatten - visst akut kan man göra det, men det kan får en bumerangeffekt.
      Mata mkt försiktigt (hoppa gärna över matningen helt några dagar) och tillsätt bakteriekultur (kommersiell eller filtermedia och/eller gammalt grus)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Vad menar du med bomerangeffekt? Att pendlingen mellan olika nivåer mellan de täta stora vattenbytena är värre än konstanta men högre nivåer?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Att först går nitriten ner men skjuter sedan än mer fart och går upp ännu högre än tidigare. Akut (fiskarna är klart sjuka och riskerar att dö) kan man tvingas göra ett rejält vattenbyte men bättre är att tillsätta rejält med bakteriekultur. T.ex. en kraftig överdosering eller att krama ur ett gammalt filter i nitritkaret - har tagit ner nitrithalten från dödliga nivåer till 0 på några timmar med detta sätt.

          Men här är på inga sätt läget akut.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Då har jag lärt mig något nytt

            Hur kommer det sig att nitrit-nivån kan skjuta upp ännu högre så fort efter stort vattenbyte?

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              Tetras vattentester har väl lite dåligt rykte också (om dom inte blivit bättre på senare tid), jag vet att jag har läst om folk som testat kranvatten och fått väldigt konstiga värden. Så det kanske inte är något problem egentligen? Ofta brukar man kunna ta med sig lite akvarievatten till sin lokala djuraffär och be dom testa, det kanske kan vara en idé i det här fallet.
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                Då har jag lärt mig något nytt

                Hur kommer det sig att nitrit-nivån kan skjuta upp ännu högre så fort efter stort vattenbyte?
                Är ingen kemist så jag vet inte - men vid ett stort vattenbyte så byter man ju även ut nyttobakterier så "buffringsförmågan" mot nitrit blir kanske sämre. Så sannolikt skulle inte detta problem uppstå om man samtidigt med vattenbytet tillsatte rejält med nyttobakterier.

                Sedan kan man alltid tillsätta lite salt i vattnet - det tar visserligen inte bort någon nitrit men det minskar nitritens skadeverkningar på fiskarna

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Är ingen kemist så jag vet inte - men vid ett stort vattenbyte så byter man ju även ut nyttobakterier så "buffringsförmågan" mot nitrit blir kanske sämre. Så sannolikt skulle inte detta problem uppstå om man samtidigt med vattenbytet tillsatte rejält med nyttobakterier.

                  Sedan kan man alltid tillsätta lite salt i vattnet - det tar visserligen inte bort någon nitrit men det minskar nitritens skadeverkningar på fiskarna
                  För det första är jag inte helt säker på att det finns en sådan effekt, möjligen att det snabbt återgår till samma nivå som tidigare. När man byter en stor mängd vatten tar man inte bort någon nämnvärd mängd nitrifieringsbakterier, de lever inte fritt i vatten utan sitter fast på något. Vad som kan hända vid stort vattenbyte är två olika saker.
                  1. Man tar bort näringen, dvs det som ska få bakteriestammen att växa till sig så den nyttiga tillväxten bromsas medan fiskarna fortsätter att producera avfallsprodukter.
                  2. Man tar död på bakterier om man har klor/kloraminer i vattnet.

                  Vattenbyte tar man till om man måste rädda fiskar akut. Nitrifieringsbakterier på burk är jag skeptisk till men ska någon gång prova, dvs starta upp två likvärdiga kar med och utan Nitrivec. Min personliga tro är att det mest innehåller näringsämnen som de befintliga bakterierna ska få en skjuts av men jag kan ha fel. Vad jag läst mig till överlever inte nitrifieringsbakterier i en plastburk på en hylla, inte heller bildar de sporer. Om Sera m. fl. löst det problemet är det såklart bra men annars ser jag det mest som ett lyckopiller som lugnar akvaristen medan naturen tar hand om problemet på egen hand.

                  Sedan har man olika mycket problem med nitrit, vad jag kommer ihåg har jag aldrig mätt upp några anmärkningsvärda mängder trots att jag för inte så länge sedan startade upp två Malawikar med mycket fisk direkt. Jag använde iofs gammal filtermassa så det fixade antagligen nitritproblemet.

                  Edit: Ser att på Nitrivec står det att man ska använda annat preparat om pH > 7. Nitrifieringsbakterierna trivs mycket bra i pH över 7 så det är tydligen något annat i burken.


                  /Tobbe
                  Senast redigerad av Tobbe R; 03 January 2017, 19:16.

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #10
                    Gör ett vattenbyte nu, och kommer inte buffra upp pH ngt - de klarar sig ändå. Forts på 0,3 ca. Jämförde med vanliga kranvattnet som enl testet är <0,3.

                    Ska tillsätta bakterieflora - men har tyvärr slattar av Tetra Aqua Safe, Tetra Safe Start och Easy Life Filter medium. Kan jag blanda? Får köpa mer imorgon - förslag på vad?
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      #11
                      Hjälp snälla. Hittade en flaska Easy Life Filter medium och en Seachem Prime - vilket bör jag använda?
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425

                        #12
                        Tänk att trots flera nya karstarter har vi inte haft detta problem ngn gång förr. Och man lär sig varje gång något nytt, vid varje start. Nej ni, inte tänkte jag på att ta med gammalt filtergojs, trots att jag gjort det förr, jag tyckte att gammalt vatten borde räcka. Failure.

                        Nu har jag i vart fall satt i fyrdubbel normal dos Prime, 1 1/2 dl salt så att fiskarna kan klara det bättre, och så får jag se vad det ger till imorgon. Lämnar ena delen av locket öppen så att det får vädra. Det kommer förhoppningsvis gå bra. Nytt test skall införskaffas imorgon om ngn av oss tar sig till AL - men det återstår att se.
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tobbe R

                          För det första är jag inte helt säker på att det finns en sådan effekt, möjligen att det snabbt återgår till samma nivå som tidigare. När man byter en stor mängd vatten tar man inte bort någon nämnvärd mängd nitrifieringsbakterier, de lever inte fritt i vatten utan sitter fast på något. Vad som kan hända vid stort vattenbyte är två olika saker.
                          1. Man tar bort näringen, dvs det som ska få bakteriestammen att växa till sig så den nyttiga tillväxten bromsas medan fiskarna fortsätter att producera avfallsprodukter.
                          2. Man tar död på bakterier om man har klor/kloraminer i vattnet.
                          /Tobbe
                          Jag är i alla fall helt säker på att så kan ske (praktisk erfarenhet) men det sker definitivt inte alltid, men varför chansa.

                          Ursprungligen postat av Tobbe R
                          Nitrifieringsbakterier på burk är jag skeptisk till men ska någon gång prova, dvs starta upp två likvärdiga kar med och utan Nitrivec. Min personliga tro är att det mest innehåller näringsämnen som de befintliga bakterierna ska få en skjuts av men jag kan ha fel. Vad jag läst mig till överlever inte nitrifieringsbakterier i en plastburk på en hylla, inte heller bildar de sporer. Om Sera m. fl. löst det problemet är det såklart bra men annars ser jag det mest som ett lyckopiller som lugnar akvaristen medan naturen tar hand om problemet på egen hand.

                          Sedan har man olika mycket problem med nitrit, vad jag kommer ihåg har jag aldrig mätt upp några anmärkningsvärda mängder trots att jag för inte så länge sedan startade upp två Malawikar med mycket fisk direkt. Jag använde iofs gammal filtermassa så det fixade antagligen nitritproblemet
                          Just Nitrivec har jag aldrig använt så det vet jag inget om. Har dock snabbstartat upp några tusen akvarier (affärer, odlingar, utställningar, mässor) under årens lopp och har då använt Duplagan (en annan bakteriekultur) och det har alltid funkat bra - även till att snabbt plocka ner befintlig nitrit. Men även ibland (när jag inte haft tillgång till Duplagan) har jag kramat ur filtermaterialet från akvarier som funkar i "nitritakvarium" och det har funkat nästan lika bra.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Goosgem
                            • April 2017
                            • 16

                            #14
                            Ni pratar om att salta i karet för att få fisken mer tålig, och ja de blir den.
                            Men om man har ett kar med mycket fisk i vet jag inte om det är att rekommendera.
                            Salterna löser sig i vattnet och fisken tar upp salterna och då även en hel del vatten som njurarna ska bli av med i form av urin.
                            Urinet bildar då amoniak i karet som inte är så bra.
                            Så vad jag tror och tror mej förså så funkar nog salt bäst i ett akvarium med lite till måttligt med fisk.
                            Tar gärna emot synpungter och kommentarer av ni som vet mer om detta, kan ju ha helt fel oxå

                            Kommentar

                            Arbetssätt...