Start av 240L akvarium med hjälp av ett 54L som är igång.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haloumi
    • November 2016
    • 59

    Start av 240L akvarium med hjälp av ett 54L som är igång.

    Som rubriken lyder får jag snart ett 240L. Vilket sätt anser ni vara det bästa för att flytta över fiskar och med hjälp av vatten och befintligt filter i det lilla akvariet starta upp det andra och flytta över dom fiskarna så fort som möjligt? Ska man ta både vatten och det lilla innerfilter som sitter i 54L akvariet och flytta över till det stora och låta dom köra parallelt medans det nya filtret cyclar in? Det är ett JUWEL rio 240 f.ö

    Mvh
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja och ta gärna med lite av bottengruset också för att få igång bakteriekulturen där också, för en fungerande botten är oerhört positivt för allt liv i akvariet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Du behöver ju inte flytta hela filtret utan ta bara och krama ut filtermaterialet från det inkörda filtret i det nya akvariet. Och som sagt - gör ett rejält vattenbyte i det lilla och lägg vattnet i det nya samt några nävar med grus som åheim skriver.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Haloumi
        • November 2016
        • 59

        #4
        Okej! Kan man flytta över besättning ganska omgående då?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Nja, det blir ändå som en uppstart fast "uppgraderingen" går klart snabbare. Men jag antar att det är rätt fp fiskar i 54 liters akvariet och det nya akvariet är ju klart större och matar du försiktigt och inte köper nya fiskar så borde det funka.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Haloumi
            • November 2016
            • 59

            #6
            Okej då satsar jag på att göra så! Tack för svaren och god fortsättning!

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Om inredning (grus) och det innerfiler du har kan hålla balans i 54 literskaret så blir det fortfarande samma belastning i 240 karet och då borde samma prylar i så fall inte ha några problem att hålla balansen.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Haloumi
                • November 2016
                • 59

                #8
                Okej vad bra för 54 ska ändå stängas ner ett tag så vill ha ut så mycket bra som möjligt när möjligheten finns.

                Kommentar

                Arbetssätt...