Damsuga bottnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Damsuga bottnen

    Hej!
    Jag är lite osäker på om detta är rätt ställe att lägga det här inlägget (som vanligt) men jag ger det ett försök

    Jag har ett 120l juwel akvarium med ett hemgjort droppfilter (14st juwelfilter svampar i ungefär) där mina två slöjstjärtar bor. Akvariumet har varit igång sen september.
    Jag matar dem 1% av deras kroppsvikt utspritt på 2ggr per dag och jag gör 50% vattenbyten varje vecka. Inredningen är bunkersand ifrån en golfbana och några plastväxter.

    Allting funkar helt okej, har en massiv algtillväxt på brunalger men antar att det endast är för jag inte har några växter.
    Men all den här, för att säga det rakt ut, skiten som alltid ligger på botten av akvariumet förstör det hela lite. Kan gå en dag och sen är bottnen full med små högar.

    Jag vet inte om det är så att jag måste öka vattenbytena men det känns extremt att byta mer än 50% i veckan då vattenvärderna är helt okej (lägsta mätbara värdet på NO3, tror det är 10 och inget NO3 alls). Och vill inte ta bort all föda för filtret. Så jag letar lite efter möjligheten att bara kunna "dammsuga av" bottnen någon extra gång i veckan bara för utseendets skull. Har kollat på en sånhär http://www.zoo.se/produkter/akvarist...lamsugare.html men kommer försöka hitta en egen lösning men baserad på samma princip.

    Vad tycker ni om iden? Är det helt och hållet dåligt att ta bort bara avföring utan att göra vattenbyten eller kan det vara ett bra komplement för att bara få akvariumet att se lite fräschare ut.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Om du vill ta bort "bajshögarna" så gör det, finns inga "regler" som förbjuder det . Att akvariet fungerar som man vill och invånarna mår bra är det som styr. Vi sköter säkert alla våra kar lite olika beroende hur det ser ut, vad vi personligen tycker är fint osv.
    // Annicka

    Kommentar

    Arbetssätt...