Sänka PH med ek-exstrakt (Amtra)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palle_H
    • August 2015
    • 57

    Sänka PH med ek-exstrakt (Amtra)

    Hej
    Har försökt sänka mitt PH med ekextrakt Amtra men jag upplever att PH bara stiger igen,det blir alltså inte stabilt.
    Mitt kar (54L) ligger på KH 9 PH 7.9 och kranvattnet KH 10 PH 7.4 ,nu har jag lyckats efter flera dagar sänka successivt till 6.9 PH och KH 4.
    Kan det finnas någon sk "sweet spot" som jag måste ner till för att det ska bli stabilt ex PH 6.5 eller har jag för högt KH för att använda syra??

    Kan tillägga att att jag använder inte co2 till växterna bara ec-carbo tripple dos och Pmdd.
    Senast redigerad av Palle_H; 10 November 2016, 07:59.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Amtra Oak är bra men som du skriver så är det svårt att få vattnet stabilt med det - dels måste man vara försiktig så man inte sänker för lågt och dels så "låser" det inte värdet så länge. Du har ju också ett extremt hårt vatten så det lär gå åt en hel del Amtra Oak.

    Amtra har (eller åtminstone hade) också ett annat preparat (tror det heter Amtra Trop) som ger ett betydligt stabilare vatten men det är också betydligt dyrare än Oak.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Som Kjell säger, du har för hårt vatten, det är det vanliga i Skåne. Med ett så litet kar är det dock möjligt att göra något åt det. Beroende hur/var du bor kan du använda filtrerat regnvatten eller s.k. RO-vatten.
      En annan fråga är varför du vill sänka pH, för vanlig fiskhållning är det kanske inte nödvändigt men odling av vissa arter kan vara svårt utan mjukt och surt vatten.

      /Tobbe

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ja och det finnas ju även annat som man kan använda som torvsubstrat, alkottar osv men de färgar ju vattnet lite mer.
        Sedan som Tobbe skriver så funkar de flesta fiskar i ett pH på 7,4 och det är ju först vid odling av survattensarter som äggen inte kläcks om vattnet är för hårt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Palle_H
          • August 2015
          • 57

          #5
          Ja det har gått åt betydligt mer än doseringen som stod på flaskan för jag bor i Kristianstad och här är väldigt hårt vatten.
          Angående Amtra finns inte de längre? jag köppte via Amazon men fick en flaska som såg 10 år gammal så jag klagade och fick halva summan tillbaka.

          Ska kolla upp amtra Trop vad innehöll det då? Tycker ändå det är konstigt att det stiger för KH har ju följt med ner till 4 och då trodde jag att det skulle bli stabilare.
          Ska bli intressant att se vad jag har för värden idag.

          Kommentar

          • Palle_H
            • August 2015
            • 57

            #6
            Anledningen är för att jag trodde växterna mår bättre runt ph 7 vattnet håller co2 bättre samt syrenivån för fiskarna blir ju också bättre.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Palle_H
              Ja det har gått åt betydligt mer än doseringen som stod på flaskan för jag bor i Kristianstad och här är väldigt hårt vatten.
              Angående Amtra finns inte de längre? jag köppte via Amazon men fick en flaska som såg 10 år gammal så jag klagade och fick halva summan tillbaka.

              Ska kolla upp amtra Trop vad innehöll det då? Tycker ändå det är konstigt att det stiger för KH har ju följt med ner till 4 och då trodde jag att det skulle bli stabilare.
              Ska bli intressant att se vad jag har för värden idag.
              Amtra finns http://www.croci.net/de/index.php , men företaget ägs idag av italienska Croci, och deras produkter finns fortfarande på marknaden. Dock vet jag inte om det finns någon distributör för deras produkter i Sverige idag. Men i Tyskland säljs deras produkter i alla fall.

              Antar att Trop också innehöll ett buffringsämne vilket gjorde det dyrare.


              De allra flesta växter klarar också 7,5 utan problem men om du vill ha ett verkligt stabilt lågt pH så rekommenderar jag att du istället skaffar en CO2-anläggning.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Palle_H
                • August 2015
                • 57

                #8
                Jo jag har provat co2 system med sodastremflaska hade hoppats på att detta skulle funka också bara.

                Saken är att mitt akvarie håller ph7.9 eller mer medans mitt kranvatten ligger på 7.4 så det är synd att akvariet inte också ligger på 7.4.

                Jag har ändå inget kalkhaltigt i typ sjöstenssand eller snäckor.

                Idag när jag testade hade det gått upp från 7 till 7.7, frågan är om det kommer ge sig och bli stabilare efter ett tag eller det är lönlöst att laborera med.

                Kommentar

                Arbetssätt...