Skötsel av akvarium på 12l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Skötsel av akvarium på 12l

    (Såg att det fanns en liknande tråd men omständigheterna här är annorlunda så tänkte att jag startar en ny.)

    Har ett pyttelitet akvarium (tror att det rymmer 12l) ståendes som jag tänkte att jag kanske kan använda som karantänsakvarium/yngel (sand som bottensubstrat och plastväxter). Ska använda vanligt kranvatten och tillsätta vattenberedningsmedel (rör ju sig inte om så stora volymer) och antingen krama ur filtret i huvudakvariet så fort det är inkört alternativt tillsätta färdiga filterbakterier i filtret som hör till detta. Men jag funderar över hur man sköter ett så litet akvarium i längden, är det stora vattenbyten ofta som gäller? Behöver man bry sig om att byta vatten även när det inte är befolkat av fiskar eller kan man bara låta det stå? Tacksam för svar från någon som har erfarenhet av små akvarier.
    Senast redigerad av Gäst; 30 September 2016, 14:43.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ett karantänsakvarium funkar bäst om man kör igång det när det skall användas som karantän och då tar man vatten från huvudakvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Sköta litet akvarium - tja. Man kan ha pytteräkor och alger och sen limma igen akvariet helt även uppåt och bara se till att det får ljus. Eller man kan ha känsliga koraller och sköta det som ett spädbarn med teknik och avancerad kemi. Det är liksom inte det att akvariet är litet som behöver säga så mycket om hur mycket skötsel det kräver, det viktiga är vad det innehåller.

      Är akvariet litet och man har mycket djur i det så får man lägga ner mer energi på skötsel. Det finns mindre marginaler och går det galet så kan det gå fort. För att vara på den säkra sidan så kan man byta vatten ofta. Det kan för all del gå ändå men då tar man en risk. Står akvariet mer eller mindre tomt så är det inte så kitsligt med skötsel. Det finns ju inget som förorenar i nån större utsträckning och då behöver man inte heller byta vatten just nåt. Det kan i stället bli så att det fungerar dåligt om man försöker ha växter, utan djur blir det ingen näring till växterna och de kan tyna bort.

      Vill man ha ett karantänsakvarium stående berett så visst kan man ha det. Vill man ha det tilltalande med växter så är det bra om det finns nåt levande där, några räkor eller snäckor eller nåt som man fodrar lite grand. Eller så ger man helt enkelt lite sparsamt med fiskfoder nån gång även om akvariet inte innehåller djur för att tillföra lite näring. Så kan ett akvarium stå i princip för gott utan nåt större engagemang. Blir det sen aktuellt att använda akvariet som karantän kan det vara klokt att göra ett rejält vattenbyte, gärna med vatten från det akvarium djuren ska till senare. Då förbereder man dem för hur det kommer att bli.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      Arbetssätt...