Tetra SafeStart vid nystart av akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Tetra SafeStart vid nystart av akvarium?

    Har låtit mitt nystartade akvarium stå 1-2 veckor med växter i nu (köpte fiskar efter 5 dagar men de dog olyckligtvis inom ett dygn så jag började misstänka att det kanske var kloramin eller dyl. som var boven i dramat) och tänkte nu göra ytterligare ett försök med Black Molly och ev. Svärdbärare. Har köpt Tetra SafeStart vattenberedningsmedel och även filterbakterier (JBL), men om jag har förstått det rätt så innehåller även SafeStart nyttiga bakterier? Eller ska jag tillsätta separata filterbakterier också för att inte råka ut för samma sak som jag gjorde första gången?

    Har gjort något enstaka vattenbyte och börjat med PMDD samt kolgödning för växternas skull efter uppstart så har haft igång akvariet som vanligt, tror ni att jag kan göra ett vattenbyte på 20 % nu, tillsätta Tetra SafeStart i det nya vattnet och efter någon timme lägga i nya fiskar eller ska jag göra någonting mer för att undvika att de dör eller mår dåligt? Har även införskaffat ett dropptest för pH så att jag kan göra lite mer noggranna mätningar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om det var kloramin som var felet så finns detta fortfarande kvar i akvariet. Så använd ett preparat som tar bort detta innan du lägger i fisk.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Vad var det för fiskar som dog? Det ska finnas starka skäl till att misstänka kloramin som dödsorsak före de vanligare orsakerna vid nystart...

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Var mkt försiktig med växtgödning innan växterna etablerat sig. Filterbakterier kan vara bra och är det ett test du vill göra så är det NO2 dvs nitrit som kan vara bra att ha koll på. Vad som finns i ditt kranvatten kan vattenleverantörens hemsida informera om. ( eller maila till dem) Har du kollat de trådar och råd som finns på Zoopet? Finns ju många här som startat upp nya akvarier.. , Lycka till!
        // Annicka

        Kommentar

        Arbetssätt...