Akut hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Akut hjälp!!

    Igår gjorde jag ett vanligt vattenbyte och hade i medel för delvattenbyte.

    Idag när jag vaknar så är vattnet helt grumligt och några fiskar är döda, och dom andra är uppe vid ytan å kippar efter andan ser det ut som,. vad tusan har hänt??? aldrig vart med om något liknande...måste till jobbet nu så hinner inte vidta nån större åtgärd... är väl rädd att alla är borta när jag kommer hem, jag stänger av co2 och tänder belysningen tidigare , det är de jag kan göra nu.

    Uppdatering:

    Jag hann akut byta cirka 30% av vattnet, har dock inget medel för vattenbyte kvar så får strunta i det.
    Senast redigerad av Mathias G; 12 September 2016, 08:23.
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Rent spontant... syrebrist eller för hög temperatur i vattnet... (läs strejkande doppvärmare.)
    Tror inte det har någonting med medel för vattenbyte att göra. Vare sig du har det i eller ej. Och långsökt utgår jag från att du tog rätt flaska igår.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Temperaturen låg som den brukade , och fyllde på med något svalare vatten fär att se om tempmätaren fugerande och den sjönk som den bör. Rätt flaska tog jag garanterat, något annat kan jag inte komma på som jag gjorde annorlunda. Mycket märkligt , men ger för hög temp en vit/grå aktig dimma i karet? Detta måste ha hänt under natten , märkte ingenting timmarna innan jag la mej.

      Kommentar

      • Mathias G
        • June 2015
        • 190

        #4
        Uppdatering:

        Fiskarna verkar må bra mycket bättre av vattenbytet, Tänkte byta lite till nu på min lunchrast. Fortfarande lite smått vitgrumligt. Hur skadkligt är de om jag totalt sett byter 50% av vattnet och inte har i något medel för vattenbyten? Tyvärr tog de slut igår när jag gjorde mitt vanliga veckobyte.

        Jag har ganska nyligen startat med easy-carbo, detta är dag 4 sen jag började använda det. Jag doserar enligt anvisningar. Kan det vara det som spökar på något vis?

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          #5
          Det är inte skadligt att byta 50% vatten. Jag har bytt betydligt mer än så vid enstaka tillfällen och det finns akvarister som byter 50% en gång i veckan. Vad gäller vattenberedningsmedel så behöver du inte använda det särskilt om karet varit igång ett tag. Jag använde det när jag startade helt nytt men fortsatte inte sen vid vattenbytena. Vad gäller effekterna av easycarbo kan jag tyvärr inte hjälpa dej

          Kommentar

          • Mathias G
            • June 2015
            • 190

            #6
            Ok tack för de svaret , ja karet har varit igång lite över 1 år nu.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #7
              Då behöver du definitivt inte nåt beredningsmedel för alla gosiga bakterier i filtret och vattnet gör det jobbet. Jag byter ca 30% en gång i veckan i mina kar

              Kommentar

              • Mathias G
                • June 2015
                • 190

                #8
                Köpte droptest för kH och pH idag.

                Mitt kranvatten har kH4 och mitt akvarievatten har kH 7 enligt droptesterna.
                pH i kranvatten är ~8,5 samt 6,5 i akvarievattnet,


                Hur tillförlitliga kan man säga att dessa droptester är? Multi stickor har jag kört med förut, men jag tycker dom visar samma lika vilket vatten man än testar i :P
                Senast redigerad av Mathias G; 17 September 2016, 12:30.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Dropptesterna brukar vara rätt så tillförlitliga
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mathias G
                    • June 2015
                    • 190

                    #10
                    Ok! Är mina värden i akvarievattnet bra? Vet att inte alla fiskar gillar samma pH värde, men är kH på 7 bra?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Vad har du för fiskar?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mathias G
                        • June 2015
                        • 190

                        #12
                        Boseimani regnbågsfisk, kardinaltetror, rödmunstetror och 2 st siamesiska algätare, plus guppy

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Låter väl som koldioxidförgiftning... Därav det låga ph trots höga kh
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mathias G
                            • June 2015
                            • 190

                            #14
                            Nej alltså, jag testade aldrig vattnet när dom höll på att dö, hade inge test då. Jag testade vattnet nu, och nu mår dom bra... så det är inte bra värden alltså?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Det är svårt att svara på, men det låter lite märkligt med ett KH på 7 och ett pH på 6,5 men om du kör CO2 så kan det mycket väl vara så.
                              Hur styr du CO2-utsläppet?
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...