Easy life eller happy life

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åsa-Marie
    • September 2014
    • 109

    Easy life eller happy life

    Vilken är bäst? Dom verkar ju lika??
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu finns det ju flera olika sorter av såväl Easy Life som Happy Life så vilka av dom är det du menar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Åsa-Marie
      • September 2014
      • 109

      #3
      Både vattenberedningsmedlet levande filter bakterier och växtgödningen

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        När det gäller växtgödning föredrar jag Easy life (carbo)
        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Jag körde happy life filterbakterier vid senaste inkörningen av ett nytt kar. Det gick inte snabbare än normalt. Vet inte om detta bara gäller happy life eller om de flesta filterbakterier på flaska är överreklamerade.

          Kommentar

          • Åsa-Marie
            • September 2014
            • 109

            #6
            Tycker de hjälpt mig fast de tar tid innan de grumliga lagt sig

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av LoGeek
              Jag körde happy life filterbakterier vid senaste inkörningen av ett nytt kar. Det gick inte snabbare än normalt. Vet inte om detta bara gäller happy life eller om de flesta filterbakterier på flaska är överreklamerade.
              Har inte testat detta men andra. Bakteriekulturer är inget undermedel utan hur effektiva de är beror på akvariet i övrigt. Bakteriekulturerna brukar inte innehålla bakterierna i sig utan gödning till de nyttobakterier som finns i akvariet och i börja finns det ju inte så många nyttobakterier att göda.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Ja, men anmonium är väl bästa maten för bakterierna och det fixar man ju billigare med lite fiskmat. På Happy Life står det att den innehåller levande bakterier. Tror det står samma på Tetra Safe Start. Dessutom står det att man kan introducera fiskar omedelbart efter att ha hällt i bakterierna.

                Kommentar

                • Åsa-Marie
                  • September 2014
                  • 109

                  #9
                  Ja så står det. Jag har aldrig sjukdomar i karen sen jag börja med happy life

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Inga sjukdomar för att du tillsätter filterbakterier? Nja... om det verkligen är levande bakterier i flaskan så kan det påskynda uppstart av kvävecykeln i karet vilket minskar risken för att fiskarna tar skada om du släpper i dem för tidigt. Efter några veckor gör inte extra bakterier någon nytta om du tillsätter dem. Möjligtvis har de tillsatt något som binder ammonium/nitrit i flaskan också. Men i så fall ska man mata mindre och byta vatten oftare istället för att hälla i nitritblockare.

                    Kommentar

                    • Åsa-Marie
                      • September 2014
                      • 109

                      #11
                      Ok. Kanske bara har friska fiskar ändå har haft mer sjukdomar förr.
                      Men o andra sidan var jag nybörjare då på den tiden. Var inte lika noga med vattenbyte då. Kunde gå lång tid mellan vattenbytena.

                      Kommentar

                      • Åsa-Marie
                        • September 2014
                        • 109

                        #12
                        Har kört happt life senaste 5 åren

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                          Ja så står det. Jag har aldrig sjukdomar i karen sen jag börja med happy life
                          Har heller aldrig sjukdomar i karen och jag använder vare sig Happy Life eller något annat preparat.
                          Preparat fyller en funktion och därför behövs de ibland som t.ex. växtnäring.
                          En del har ett sådant kranvatten att man kan behöva använda preparat vid vattenbyten etc. men detta är vid specifika tillfällen

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...