Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #16
    åsa marie testa ha lite filtervadd, ser ut som sådant som finns i vaddtäcken. DEt är ypperligt att filtrera bort partiklar med =)

    Kommentar

    • Åsa-Marie
      • September 2014
      • 109

      #17
      Ok de är bättre än filtermatta?

      Kommentar

      • Åsa-Marie
        • September 2014
        • 109

        #18
        Når fiskarna bökar i gruset på vissa ställen i karet så kommer det upp vitt damm från gruset. Måste ju vara de det beror på. Frågan är bara varför? Har jag gjort för små vattenbyten? Har bytt 25 procent varannan vecka. Men from förra veckan började jag med varje vecka.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #19
          Kloka kommentarer av Åheim. Jag tror att 95% av alla akvarieägare (inklusive mig själv i perioder) matar på tok för mycket. Bara prova att dra ner mängden till hälften och skippa matning helt en dag i veckan, och du lär se att fiskarna och karet mår minst lika bra som förut.

          Luftdrivna svampfilter är kanon eftersom de är billiga och lätthanterliga. Bra om man önskar ökad syresättning/redox också. Men fula som stryk! Så hos mig hamnar de bara i barbottnat diskuskar, som ändå inte kan bli fulare.

          Kommentar

          • Åsa-Marie
            • September 2014
            • 109

            #20
            Har dragit ner på matningen till hälften cirka och byter vatten en gång i veckan 25 procent cirka.
            Jag har även tagit bort grönfodret som dom ej verka äta så mycket ac och tagit bort räkmixen som verka grumla också.
            De ser redan mycket klarare ut. Är partiklar kvar i vattnet men mindre mängd. Jag tror att dom kommer att minska mer med tiden

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #21
              Ursprungligen postat av Åsa-Marie
              Ok de är bättre än filtermatta?
              De har olika funktion och kan inte jämföras. Filtermattan är bättre filtermaterial och skapar en bättre biologisk balans i akvariet. Filtervadd är ett rent mekaniskt filter som rent mekaniskt gör att små partiklar fastnar i det så man kan avlägsna dessa ur akvariet

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Åsa-Marie
                • September 2014
                • 109

                #22
                Ok

                Kommentar

                Arbetssätt...