Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åsa-Marie
    • September 2014
    • 109

    Grumligt vatten

    Har nyligen bytt filtret i pumpen pga jag hade partiklar i vattnet som ej sögs upp. Parriklarma är mindre men Nu tycker jag vattnet är lite grumligt..?! Hur får jag vattnet klart igen?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Avvakta en tid och se vad som händer.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Åsa-Marie
      • September 2014
      • 109

      #3
      Ok. Haft svårt från början att få balans i detta kar. Växter trivs inte heller endast valle växer men den blir ful. Blir brunaktig på topparna övriga växter växer ej o andra dör. Men fiskarna mår utmärkt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det kan bli så att ett akvarium inte funkar. Oftast har man förstås gjort något fel men ibland är det helt enkelt slumpen.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Åsa-Marie
          • September 2014
          • 109

          #5
          Nu har vattnet blivit svagt grumligt. Blev värre efter vattenbyte

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            vattnet kan bli grumligt av att man inte suger ut vattnet från nära botten där det samlas gammal mat, hur stort är karet och hur mycket fisk har du ?
            Hur satte du igång det hur många fiskar stoppa du i första gången ? hur varmt har du i vattnet ?
            det finns många frågor, men allt går att rätta till =D

            Kommentar

            • Åsa-Marie
              • September 2014
              • 109

              #7
              25 grader. Har varit igång i ett år. Men aldrig varit fint. Jag suger upp från botten varje gång. 180 liter har 8 kardinaltetror två väderålar och en slöjtjärt som bor där tillfälligt då de börjar bli litet åt han.

              Kommentar

              • Åsa-Marie
                • September 2014
                • 109

                #8
                Och de var bara slöjtjärten som bodde där i början.

                Kommentar

                • Åsa-Marie
                  • September 2014
                  • 109

                  #9
                  Och mina växter trivs inte. Vallen blir brun högst upp. Och cryptocorone växer inte. Trots växtgödning och växtkulor

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    #10
                    Ursprungligen postat av Åsa-Marie
                    Har nyligen bytt filtret i pumpen pga jag hade partiklar i vattnet som ej sögs upp. Parriklarma är mindre men Nu tycker jag vattnet är lite grumligt..?! Hur får jag vattnet klart igen?
                    Det kan ta ett par månader innan det nya filtermaterialet har koloniserats av bakterier fullt ut. Finporiga material är inge bra eftersom det sätt igen och effekten minskar då och man får ett klart partikelfrtt vatten fast man använder den grova ppi 10 filtermattan!

                    Att hålla på att slamsuga botten tycker jag inte man ska ägna sig åt utan låta den vara i fred och få utveckla en microbiologisk balans.
                    Ligger det gammal mat på botten så får man ju se till att mata mindre och resterande avfall ska en fungerane botten och filter fixa!
                    Prova att mata sparsamt och byt 30% vatten var 14,e dag, allt för mycket vattenbyten kan missgynna växter och balans.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Åsa-Marie
                      • September 2014
                      • 109

                      #11
                      Ok. Misstänkte också att de kan bero på att filtret ej har nyttiga bakterier än. Grov ppi var får jag tag på den? Tack för hjälpen

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        Här finns tex. http://www.guldfisken.se/beta/catalo...6427201bcbc026
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          #13
                          själv brukar jag lägga i lite vadd i filtret för att få bort partiklar.. gör så lite då å då..men jag skall bygga om till dropp filter, ach då läser jag allt jag kan som åheim skrivit om detta då han verkar ha funnit en bra väg. Väntar bara på lite delar =D

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #14
                            Jo tack tanteva, visst var det en bra och rätt väg jag var inne på och en bra erfarenhet, det måste jag säga! Men trots framgången med dessa droppfilter så mååååste jag bara testa en annan väg också som har varit helt outforskad för mig och kör bara luftdrivna svampfilter just nu och det funkar också mycket bra tycker jag det syresätter akvariet väldigt bra och det gillar ju alla bakterier i akvariet och filtret Och krispigt fint vatten även med detta filter!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Åsa-Marie
                              • September 2014
                              • 109

                              #15
                              Jag har haft en filtermatta i. Men tycker inte det hjälper

                              Kommentar

                              Arbetssätt...