Svart mök i botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Svart mök i botten

    Hej!

    Mitt 160 liters har fått svart illaluktande mök i botten där jag fodrat nya malarna med bottentabletter. (I båda hörnen på framsidan.)
    Har matat med Tetra Tablets TabiMin, helfoder för bottenlevande fiskar, Tetra PlecoTablets, helfoder för alla växt- och bottenlevande fiskar och New Life Spectrum UltraRed, Natural Red colour enhancing 1 mm sinking pellets, som nya tillskott i fodret sedan jag skaffat tre L-malar. Matar dessutom fortfarande med Artemia och cycklops vaje dag, samt algtabletter ibland till räkorna och så lite flingor ibland till Endlersarna. Har provat lägga i förvälld morot, gurka och zuccini till malarna, men bara snäckorna har setts kalasa på grönsakerna.
    Jag byter vatten 25% eller ibland upp till 45% varje vecka. Har rikligt med växter i akvariet (Najas, Vallisneria tiger, Andmat och Anubias nana bertberi bertberi.) Tillsätter vattenberedningsmedel till varje påfyllning. (HappyCont från HappyLife, Sera aquatan eller Prime.) Bor i Uppsala så vattnet i kran är hårt.
    I akvariet bor 1 st apistogramma aggassizii, 11 st Endlers guppy hanar, 2 st L-201, 1 st L-138 Blue Phantom Pleco, ca 30 White Pearl räkor och 5 st Amanoräkor, Blåssnäckor, 3 st Neritinasnäckor och 1 st Posthornssnäcka.
    Jag har rötter, ett stort hemgjort innerfilter, svag cirkulation som jag nu har ökat på.
    Vattenvärdena ligger stadigt på No2 0, No3 ok, dGH >4-7, dKH >6, pH 6,8, Cl2 0.

    Jag har slamsugit i flera omgångar i gruset (engelsk sjösten 2-3 mm i ca 3-4 cm tjockt lager i framkant) där det bildats detta svarta. Bubblor flyter upp till ytan från bottnen och jag blir rädd att ta livet av invånarna i akvariet.
    Det luktar unket mök när jag håller på med botten.
    Jag har minskat på matningen och försökte ett tag att inte mata med bottentabletterna alls, men då fick ju malarna på tok för lite mat...så jag började med dem igen. Vet inte vad jag kan mata med istället. Maten jag ger från Tetra innehåller socker och mjölk...kan det vara det som matar bakterier?
    Trots att jag bytt vatten upp till 50% ett par gånger i veckan nu så kommer det svart tillbaka. Har jord i botten på 1/3 av botten under gruset där vallisnerian växer. Där har botten hållit sig frisk och fin.

    Vad är det här för något?
    Vad beror detta på (är det nya bottenfodret till de nya L-malarna)?
    Hur gör jag för att komma till rätta med det här?
    Vad matar jag mina skygga malar med om dessa dyra helfoder inte går att använda?

    Tacksam för era erfarenheter och kunskaper!!!
    Senast redigerad av LightDisciple; 11 August 2016, 18:11.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Låter som svavelväte (luktar ruttna ägg)?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hur slamsuger du?
      Det vore bra om hade något som du kan stöta ner i gruset med så att det som ligger i sanden kommer upp.
      Se också till att ha sandsnäckor i akvariet https://www.zoopet.com/skaldjur/skal...hp?NR=38&SOK=1
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 August 2016, 08:09.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • LightDisciple
        • April 2015
        • 162

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Låter som svavelväte (luktar ruttna ägg)?
        Hmm,nej, jag tycker nog inte riktigt att det luktar så. Lukten påminner mer om när man trampar bland vass med sumpbotten (fråga inte varför jag varit och trampat bland vassen med stinkande sumpbotten... ;-) :-D ), så att man sjunker ner en 40 cm i något bottenslask, och en outhärdlig stank väller upp. Mer som rutten sjöbotten än ruttna ägg, med andra ord.
        Senast redigerad av LightDisciple; 14 August 2016, 17:57.

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Hur slamsuger du?
          Det vore bra om hade något som du kan stöta ner i gruset med så att det som ligger i sanden kommer upp.
          Se också till att ha sandsnäckor i akvariet https://www.zoopet.com/skaldjur/skal...hp?NR=38&SOK=1
          Jag har en slamsug, av denna sort: http://www.zoo.se/produkter/akvarist...ert-25-cm.html
          ... som används för rengöring av botten. Jag trycker ner den ända ner i glasbotten en liten bit i taget, vid framrutan (där det svarta är). 1/3 av akvariet har jordbotten, så jag kan ju inte göra så i de delarna av akvariet, men där finns det å andra sidan inte heller något av det här svarta.
          Stenarna i det nedersta lagret av bottengruset färgas svarta av detta; när de sedan rörs upp vid rengöringen så försvinner deras färgning efter någon dag eller så. Ett moln av svart åker också upp i slamsugen. och det luktar illa under tiden. Det bubblar också upp gas från botten när man rör runt i gruset där det här svarta är.
          Ska jag fortsätta som jag gör, eller ska jag göra något annat?

          Jag har (sedan tidigare i veckan!) Malaysiska sandsnäckor i ett annat akvarium (med sandbotten), men eftersom detta akvariet som sagt delvis har jordbotten, så går det ju inte att det virvlas upp någonting där.

          Har du (eller någon annan, förstås! ;-) ) någon aning om vad detta svarta är för något?

          Beror det svarta på bottenfodret (eftersom detta uppstod efter att jag börjat med det och bara finns där detta foder givits)...och vad skulle i så fall vara bättre att mata malarna med?

          Är som vanligt glad och tacksam för era svar! :-)

          Kommentar

          Arbetssätt...