Partiklar i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aexleo
    • August 2016
    • 8

    Partiklar i vattnet

    Hej. Har googlat runt men finner inga svar så jag chansar på detta forum.
    Har ett nystartat kar, för 2 månader sen startade jag upp ett 375-liters med ett ytterfilter JBL Cristal profi e 1501 (för kar upp till 600l)

    Nitrit passerades för runt 1 månad sen, har tagit dropptest men inget nitrit nu. Det var kraftigt, nästan rött enligt dropptest men fiskarna klarade sig. Fick dock byta rätt mycket vatten
    och en tid efter då nitratet var väl högt. Har inga prov kvar hemma men var då en aning mörkrosa på stickorna som jag hade.

    Fiskarna är 4 malar, ca 8 cm, 8 ciklider ca 6-8 cm, 5 botior (ej prakt) ca 5-6 cm - jag kan inte påstå att karet är överbefolkat, matar inte mer än de äter upp och mat blir inte liggandes.

    Problemet är vattnet,
    att det färgas av de stora rötterna begriper jag men inte var alla partiklar kommer ifrån fick för några dagar sen staghorn (ser det ut som) som sitter på rötter och växter
    - det har minskat nu efter "avtvättande" men kvarstår på sina håll (blad och rötter) dock i mindre grad men värst är alla partiklar som simmar omkring i vattnet

    Har också ett gäng hornsärv som dammar av brunt slagg om man skakar på dem och det verkar vara liknande som flyter runt i karet och vattnet är grumligt. Ser för jäkligt ut.
    Hornsärven var dock rätt fin innan jag testade easy carbo (mot vad jag tror är staghorn) onödigt kanske?

    Filtret har varit igång 2 månader så det bör inte vara det som pumpar ut skit som lägger sig som en hinna på allt?
    Rören är 2 x 38W, ocean light och flora som suttit i 1 månad.

    Kan man lägga in kort på det på något sätt så kanske någon känner igen problemet? Får meddelande att jag inte är behörig.

    Bild kommer om 36 timmar, löst ett medlemskap.
    Senast redigerad av Aexleo; 07 August 2016, 17:27.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Just så här kan det ofta vara vid en nystart och även om du anser att du matat ganska lite så är det troligen ändå lite mer än akvariet klarar av i nystartsläget, därav den höga nitriten du hade.
    Det finns ingen quick fix utan du får ha tålamod och låta karet mogna och jag tycker man ska göra mindra vattenbyten varje vecka typ 20% för att inte rubba balansen för mycket. Bös bland växterna och skräpigt vatten talar för det jag just förklarat.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Aexleo
      • August 2016
      • 8

      #3
      Tack för svar.
      Jag tycker jag har varit så noga med matningen, filtret har ju ändå varit igång 2 månader och lite mat måste jag ju ge under denna tid.
      Men jag ska prova att banta dem ett par dagar så kanske det försvinner - har stoppat i mer växter än jag vill ha, bara för att de ska hjälpa till lite
      Bifogade filer

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Näringsämnena skenar just nu åt alla håll och kanter och karet jobbar för fullt och kommer till slut att nå en jämnvikt mellan alla näringsämnen och naturen tar sin tid men håll ner matningen på ett minimum och ha tålamod. Om du har ett extra filter så kan du fylla det med filtervadd för att rensa lite mer partiklar just nu under den här perioden. Senare när allt kommit i balans så kan man med fördel plocka ur alla täta filtermaterial för att få ett effektivare filter men ändå ett kristallklart vatten.

        I det här akvariet har jag ett ytterfilter med bara grov filtermatta ppi 10 och klarare än så här kommer inte ens ur kranen. https://www.youtube.com/watch?v=-TXBSXUPA54
        Senast redigerad av åheim; 08 August 2016, 21:21.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Aexleo
          • August 2016
          • 8

          #5
          Fantastiskt fint

          Stort tack för uppmuntran, jag tog dig på orden den 7:e och har gett dem ett minimum sedan dess.
          Har ett litet pick-upp filter liggandes, filtervadd likaså - som jag stoppade i parallellt efter ditt inlägg nu ikväll sålänge - skadar ju inte iallafall.

          Hade tänkt köpa en liten cirkulationspump och rikta mot en bit av roten för 177:ornas skull, men väntar med det så kan jag rikta detta lilla filter
          istället, samtidigt som det får jobba lite för partiklarna.
          Skönt med lite feedback, lättare ha tålamod då Tack.

          Kommentar

          • Piddeman
            • March 2013
            • 72

            #6
            Jag fixade bort mina extremt jobbiga partiklar i mitt kar genom att köpa ett Fluval FX6 (2016 Edition) ytterfilter..jäklar vad vattnet i tanken har bra kvalité numera, kristallklart..fiskarna är pigga och alerta, växterna gröna och sträcker på sig som aldrig förr!

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


            En filmsnutt på mitt kar nu.
            450L akvarium, gott och blandat.

            Kommentar

            Arbetssätt...