Flytta med ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catchio
    • May 2013
    • 86

    Flytta med ytterfilter

    Jag kommer att flytta om ett halvår och restiden blir nog 5 timmar.
    Hur gör jag med ytterfilter? Räcker det om jag tar ur korgarna med media och har dom i en hink med vatten under flytten?
    Vilket preparat rekommenderar ni vid uppstarten på nya stället?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag hade också sköljt av filtermaterialet innan jag körde igång det igen.
    Vad gäller bakteriekultur har jag dålig koll.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Catchio
      • May 2013
      • 86

      #3
      Tack!
      Jag antar att någon bra uppstartskultur kan hjälpa till att kompensera ev avdödade bakterier.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Catchio
        Tack!
        Jag antar att någon bra uppstartskultur kan hjälpa till att kompensera ev avdödade bakterier.
        Ja så är det

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          bättre att förvara filtermaterialet i en plastpåse där det får kontakt med luft/syre men ändå hålls fuktigt, i stillastående vatten blir det lätt syrebrist efter ett tag och är dessutom mycket krångligt vid flytt. Du kan fylla en sprayflaska med akvarievatten och spray filtermaterialet nån gång då och då i påsen så klarar det många timmar!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Catchio
            • May 2013
            • 86

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            bättre att förvara filtermaterialet i en plastpåse där det får kontakt med luft/syre men ändå hålls fuktigt, i stillastående vatten blir det lätt syrebrist efter ett tag och är dessutom mycket krångligt vid flytt. Du kan fylla en sprayflaska med akvarievatten och spray filtermaterialet nån gång då och då i påsen så klarar det många timmar!
            Smart! Tackar!

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Catchio
              Jag kommer att flytta om ett halvår och restiden blir nog 5 timmar.
              Hur gör jag med ytterfilter? Räcker det om jag tar ur korgarna med media och har dom i en hink med vatten under flytten?
              Vilket preparat rekommenderar ni vid uppstarten på nya stället?
              Ett alternativ är att köpa en UPS och låta den driva en luftpump under transporten då flytten pågår. När du inte flyttar kan du använda din UPS för att skydda ditt filter mot korta strömavbrott.UPS finns i många storlekar. Jag har en UPS till varje akvarium. (Belysning och värmare är naturligtvis inte inkopplade). Det finns ytterfilter med mycket låg strömförbtukning som kan gå en stund på en bra tilltagen UPS.

              Kommentar

              • Catchio
                • May 2013
                • 86

                #8
                Det är ju en möjlighet. Den du länkar till, jag förstår inte prestandan. Det är ett batteri. Hur många amperetimmar?

                Kommentar

                Arbetssätt...