Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pontus_98
    • July 2016
    • 41

    Hjälp!!

    idag när ja skulle tända akvariumet så var vattnet inte så bra ut grumligt å typ som om någon har hällt i mjölk i burken snälla hjälp är det farligt ? har gjort 40% vatten bytte snälla hjälp fortfarande lika dant
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja, mjölkigheten är sannolikt i sig inte farligt, men frågan är väl vad som orsakade det.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pontus_98
      • July 2016
      • 41

      #3
      synd att ja inte kan lägga in en bild så mina malawis dör inte?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Pontus_98
        synd att ja inte kan lägga in en bild så mina malawis dör inte?
        Det beror ju på vad som orsakade dimmigheten?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Pontus_98
          • July 2016
          • 41

          #5
          jag har inte gjort något speciellt jag matar 3 gånger i veckan men när ja vakna så blev det bara så men ja var å köpte ett nytt filter idag så kanske var det ? plus gjorde ja ett vatten byte

          Kommentar

          • Pontus_98
            • July 2016
            • 41

            #6
            det blir inte bättre om jag använder detta medel? http://www.zoo.se/jbl-clearol.html
            detta har aldrig hänt mig så därför jag undrar så mycket

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Jag vet inte, men som sagt grumligheten i sig är mest estetsisk. det viktiga frågan är ju varför det blir grumligt.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Pontus_98
                • July 2016
                • 41

                #8
                tips jag ska testa för att få bort det ??

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  För att få bort grumligheten hade jag kört filtervadd som är rätt hårt inpressat i en filterbehållare.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Pontus_98
                    • July 2016
                    • 41

                    #10
                    vart får man tag i det då? hur använder man det ?

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Du har inte skrivit hur länge ditt akvarium varit igång.

                      Förstår inte riktigt om detta hände efter att du bytt filter. Låt det gamla filtret vara kvar parallellt med det nya minst någon vecka. Annars kan det hända att allt för många nödvändiga bakterier dör.

                      Det kan vara så att du fått en bakterieblomning. Gjorde du rent det gamla filtret strax innan detta hände? Se till att fiskarna får ordentligt med syre. Kolla nitrit.
                      Senast redigerad av Gäst; 06 July 2016, 22:06.

                      Kommentar

                      • Pontus_98
                        • July 2016
                        • 41

                        #12
                        varit igång 1 månad å kom i dag å tänkte att ja byter filter kanske var det som var felet skulle jag inte ha gjort det då eller?

                        Kommentar

                        • Pontus_98
                          • July 2016
                          • 41

                          #13
                          ska jag sätta i det gammla igen eller ?

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pontus_98
                            varit igång 1 månad å kom i dag å tänkte att ja byter filter kanske var det som var felet skulle jag inte ha gjort det då eller?
                            När man startar upp ett akvarium så tar det tid för de nyttiga nitrifikationsbakterierna att etablera sig. Det är viktigt att man förstår hur fiskarnas avfall, amonium blir till nitrit för att sedan förvandlas till nitrat med hjälp av dessa nyttiga bakterier som sitter fast i filtret men även i sanden och på andra fasta föremål. När detta fungerar så har man en balans i sitt akvarium men om man som du byter ut ett fungerande filter mot ett nytt så upphör balansen och giftig nitrit bildas som inte omvandlas till mer ofarlig nitrat. Du får söka lite på forumet om hur det där fungerar.

                            Jag gissar på att ditt filterbyte gjorde att det blev obalans i ditt akvarium och att någon bakterie tagit överhanden. Det är en gissning dock.

                            Om du har tagit ur ditt gamla filter och har gjort rent det, eller att det varit ur drift i flera timmar så har alla nyttiga bakterierna i det redan dött. Då är det ingen ide att sätta in det gamla filtret igen.

                            Mät nitrithalten dagligen i ditt akvarium och håll uppsikt på det så att inte nitrithalten blir för hög den kommande kritiska månaden.

                            Får du för hög nitrathalt måste du göra delvattenbyten och tillsätta nitrifikationsbakterier.

                            Håll uppsikt på fiskarna. Se till att de får mycket syre. Du kan misstänka nitritförgiftning om fiskarna börjar att andas häftigt.

                            Kommentar

                            • Pontus_98
                              • July 2016
                              • 41

                              #15
                              inget nitrit eller nitrat i min malawi tank men ska jag testa å mata imorn och sedan mörklägga i någon vecka ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...