Slänger snart ut skitet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    Blev det bra med allt nu?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MattiasH
      • December 2016
      • 40

      #17
      jag måste erkänna att jag är ganska ny i akvarie hobbyn, men däremot har jag jobbat ett tag i filter/pump branschen. närmare bestämt med ventilation.
      frånskillning med filtermedia fungerar i princip på samma sätt med vatten, man ska inte alltid hänga upp sig på mängden L/H vid filtrering, nästan tvärt om. ju längre vattnet har kontakt med filtermediet ju bättre frånskillningsgrad får man. det är även så att ett något "smutsigt" filter kan ha bättre filtreringsfömåga än ett som är helt nytt. detta pga. att vissa partiklar fastnar inte i mediet, däremot fastnar dom i andra större partiklar som i sin tur fastnar i mediet.

      Det är även så att specifikationen på pumpen ex. 1500L/H det är när pumpen är frigående helt utan motstånd, inga slangar också vidare. en 1000L/H pump o hindrad kan i princip cirkulera mer vatten i timmen än en 1500L pump om man har för mycket kopplingar/dålig area på slangar eller galler som täpper till.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Ursprungligen postat av MattiasH
        jag måste erkänna att jag är ganska ny i akvarie hobbyn, men däremot har jag jobbat ett tag i filter/pump branschen. närmare bestämt med ventilation.
        frånskillning med filtermedia fungerar i princip på samma sätt med vatten, man ska inte alltid hänga upp sig på mängden L/H vid filtrering, nästan tvärt om. ju längre vattnet har kontakt med filtermediet ju bättre frånskillningsgrad får man. det är även så att ett något "smutsigt" filter kan ha bättre filtreringsfömåga än ett som är helt nytt. detta pga. att vissa partiklar fastnar inte i mediet, däremot fastnar dom i andra större partiklar som i sin tur fastnar i mediet.

        Det är även så att specifikationen på pumpen ex. 1500L/H det är när pumpen är frigående helt utan motstånd, inga slangar också vidare. en 1000L/H pump o hindrad kan i princip cirkulera mer vatten i timmen än en 1500L pump om man har för mycket kopplingar/dålig area på slangar eller galler som täpper till.
        Välkommen till Zoopet

        Jag håller med dig om lång kontakttid. Har en meterlång blomsterlåda uppe på karet med bara filtervadd, i två lager. Kör med strilrören från ytterfiltret över vadden innan det rinner ut i botten ner i karet. Jag brukar också använda Bentonitlera som flockmedel.
        Vad jag inte reflekterat över innan är dina tankar om begagnad vadd, kört senaste året med ny varje gång och tyckt jag inte fått så klart vatten som förr när jag återanvände vadden.
        Så det blir tvätt några månader för att se om det blir bättre igen.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • JoelA
          • February 2017
          • 53

          #19
          Blev det helt bra till slut med fx6 filtretfiltret?
          Hur ofta rengör du det?
          //Joel

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #20
            Jag ser nu att det finns några olika trådar som i princip handlar om samma sak.
            Små partiklar som svävar fritt i vattnet.
            Min uppfattning är att dessa är mindre än de minsta maskorna i filtermaterialtet.
            Och iallafall dom jag har hos mig är troliga svävande alger, som kommer sig av att jag övermatat.
            Med någorlunda gott resultat häller jag i ett klarvattenpreparat direkt i innerfiltret, detta medel gör så att partiklarna klumpar ihop sig och fastnar i filtermaterialet.
            Men det bästa är ju att ta reda på vad eller varför dessa små partiklar bildas och eliminera problemet den vägen,

            Kommentar

            Arbetssätt...