Slänger snart ut skitet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piddeman
    • March 2013
    • 72

    Slänger snart ut skitet..

    Hejsan.

    Partiklarna dödar mitt akvariumintresse..

    Jag har ett 450l akvarium med ca 25st fiskar i, regnbågar och 2 malar.

    Jag har ett 15L ytterfilter med keramikmakaroner i bottenkorgen, grovt filter sen lite finare filter sen översta korgen fin filtermatta..(1500L/H, pumpar denna pumpen)

    En extra pump på 1800L/H med bomullsvadd som hjälp till att suga upp partiklarna.

    Jag har testat att minska flödet på pumparna och ökat flödet..inget hjälper..jag har testat att göra massa vattenbyten men inget hjälper...

    Har ett 350L kar kristallklart, samma bottenmaterial och där i finns det 2st 2000L/H pumpar med grova filter..(Innerfilter)

    Det som skiljer akvarierna åt är att i mitt 450L har jag en Slim BTN...kan bakterier samlas bakom den och frodas?

    Tack!
    450L akvarium, gott och blandat.
  • Piddeman
    • March 2013
    • 72

    #2
    Skitsamma, jag gör en 100% tömning på karet på fredag...rengör sanden, slänger bort back to naturen..så bakterierna inte kan gömma sig.
    450L akvarium, gott och blandat.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Piddeman
      Hejsan.

      Partiklarna dödar mitt akvariumintresse..

      Jag har ett 450l akvarium med ca 25st fiskar i, regnbågar och 2 malar.

      Jag har ett 15L ytterfilter med keramikmakaroner i bottenkorgen, grovt filter sen lite finare filter sen översta korgen fin filtermatta..(1500L/H, pumpar denna pumpen)

      En extra pump på 1800L/H med bomullsvadd som hjälp till att suga upp partiklarna.

      Jag har testat att minska flödet på pumparna och ökat flödet..inget hjälper..jag har testat att göra massa vattenbyten men inget hjälper...

      Har ett 350L kar kristallklart, samma bottenmaterial och där i finns det 2st 2000L/H pumpar med grova filter..(Innerfilter)

      Det som skiljer akvarierna åt är att i mitt 450L har jag en Slim BTN...kan bakterier samlas bakom den och frodas?

      Tack!
      Hej! Vad är det för partiklar som du försöker filtrera bort? Är det avföring från fiskarna eller något som lossnar från inredningen?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Förstår inte heller riktigt. Låter mest som infusiorier, eller något i gruset (fast det är ju samma i bägge karen).
        Och apropå BTN så har jag haft akvarier med BTN som har varit igång mer än 10 år utan några som helst problem.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Piddeman
          • March 2013
          • 72

          #5
          Hejsan! Tror min filtrering är för lite trots allt..så jag ska inköpa ett Fluval FX6 som sista utväg samt.
          450L akvarium, gott och blandat.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            För lite filtrering tror jag inte alls du har! Skulle du kunna slänga in bilder på det hela?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Man kan köra tät packad filtervadd i något filter. det skall vara packat så tätt så att vattnet knappt kan cirkulera genom det. Sedan gör man rent det 1 gång i timmen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Att kasta ut BTN och köpa nytt filter blir med stor risk att kasta pengar i sjön. Ladda upp en bild på karet.

                Sitter inte din BTN fast med silikon?

                När kikade du i ditt ytterfilter med makaroner senast?

                Kommentar

                • Piddeman
                  • March 2013
                  • 72

                  #9
                  Rensar ytterfiltret med jämna mellanrum, sista dagen i varje månad.

                  diverse filter är inte ens smutsigt, makaronerna är ju lite smutsiga men inte jätte skitiga..

                  Jag har nu ett FX6 (2016 edition)...sattyg till att föra oväsen..och jäklar vad klumpiga rör! går ju inte att böja efter behov.. att man gav 2500:- för detta skrot :P...får hoppas på att karet blir rent
                  ialf..

                  Min Slim BTN är limmad med silikon, sitter tätt emot bakre ruta och sidorutorna.

                  Slänger upp bilder snart.
                  450L akvarium, gott och blandat.

                  Kommentar

                  • Piddeman
                    • March 2013
                    • 72

                    #10
                    Här kommer bilderna.

                    Som ni ser...blekt och ''högkontrastigt'' ljus pga partiklarna i vattnet..



                    Mitt gamla reningsverk


                    Mitt nya FX6
                    450L akvarium, gott och blandat.

                    Kommentar

                    • Piddeman
                      • March 2013
                      • 72

                      #11
                      Kan tillägga, fönstret har varit helt övertäckt, utan resultat.

                      Ljuset står på från 10:00 till 20:30, timer.
                      450L akvarium, gott och blandat.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Piddeman
                        Rensar ytterfiltret med jämna mellanrum, sista dagen i varje månad.

                        diverse filter är inte ens smutsigt, makaronerna är ju lite smutsiga men inte jätte skitiga..
                        Varför då - ett ytterfilter med bra filtermaterial kan gå i år utan att behöva göras rent.

                        Har du testat med hårt pressad filtervadd som jag skrev om ovan?

                        Det funkar bäst i ett innerfilter - visst det går i ett ytterfilter också men det är jobbigt att behöva göra rent detta varje dag.

                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Piddeman
                          • March 2013
                          • 72

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Varför då - ett ytterfilter med bra filtermaterial kan gå i år utan att behöva göras rent.

                          Har du testat med hårt pressad filtervadd som jag skrev om ovan?

                          Det funkar bäst i ett innerfilter - visst det går i ett ytterfilter också men det är jobbigt att behöva göra rent detta varje dag.
                          Testade med sånt bomullsvadd runt en 1800L/H innerfilter..gjorde det bara värre..Testade även att inte rensa ytterfiltret under 4-5månader..ingen skillnad, knappt skitiga filter..som om pumpen inte kunde suga in något.

                          Men, nu med FX6'an ser jag redan bättre resultat på partiklarna! de försvinner faktiskt i rask takt nu..jag har detta i FX'an

                          http://www.cyberzoo.se/akvaristik/fi...pod-a-246.html

                          Tillsammans med det medföljande filtret .
                          450L akvarium, gott och blandat.

                          Kommentar

                          • Piddeman
                            • March 2013
                            • 72

                            #14
                            EDIT! Nu jävlar! Karet rengörs som aldrig förr! Fiskarna är pigga och alerta! Nu får man faktiskt tillbaka känslan för denna hobby
                            450L akvarium, gott och blandat.

                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              #15
                              Kul!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...