Catappalöv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    Catappalöv

    Hej
    Jag har nyss Köpt capattalöv till mitt Diskuskar för att det ska vara så *bra* Nån som har det och sett om det är *bra* ? Vattnet blir ju iallfall härligt brunt
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Finns säkert olika åsikter om hur bra det är, men det är absolut inte negativt i alla fall.
    Har själv haft det, och märkte väl ingen större skillnad men det var ingen större "test" så någon slutsats av det är svårt att dra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Tror det är mer kopplat till din vattenkvalité i övrigt. Har du riktigt bra filtrering och sunda VB-rutiner så tror jag att du får nytta av lövets lätt bakteriehämmande egenskaper. Men om du har en lite begränsad filtrering tror jag att de ökande mängden partiklar under olika stadier av nedbrytning kan bli negativt. Det är något jag tycker mig ha märkt. Men det är min åsikt, inget jag säkert vet.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #4
        Tack för svar har 6 filter av olika karaktär så där tror jag att jag har så det räcker, tänkte att jag skulle ta del av just det du skriver Bluewing, bakteriehämmande egenskaperna,

        Jag har nyss fått en kracsh i karet och vissa diskusar dog, nu är jag på uppgång igen men det verkar som att diskusarna är lite *stressade* efter incedenten. Dom äter men nån kliar sig då och då och dom verkar ibland rädda, men tror att det ger sig. 30grader i vattnet, ok? har ungdiskus. inte riktigt små men nått mitt imellan.

        ja, partiklar, tyckte det blev mer *skräpigt* sen jag la ner bladen, är det dom som gör att det skräpar små partiklar? är lite allergisk mot partiklar,men är det av bladen så får det vara, kommer att ta bort bladen sen, har dom nu bara på prov mest för att utvärdera.

        Såg att man kunde ha torkade ekblad åxå? Ger det samma effekt? finns det olika ekar? har en ek i stugan, men ingen koll på nån sort eller så.
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Hejsan Hella, har du 6 filter i ditt Diskuskar?

          //inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            Japp
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Eklöv går bra och alla möjliga andra löv också. Dock som nämns ovan bryts dessa ned och ger därmed högre belastning på akvariet och ett större behov att byta vatten. Partiklar som far omkring beror nog mest på att du möjligen har lite för hög cirkulation eller då inte tillräckligt fint filter.

              Vad gäller bakteriehämmande egenskaper tror jag du helt kan försumma den effekten. I sådana homeopatiska koncentrationen är det helt verkningslöst.
              Checking out...

              Kommentar

              Arbetssätt...