Bra vattentest till nanoakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nano_16
    • May 2016
    • 9

    Bra vattentest till nanoakvarium?

    Tjena! Kan ni rekommendera någon bra produkt för att testa vattnet i akvariet? Har köpt ett multitest som ska mäta 6 olika värden, men vet inte om det är pålitligt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man kan väl alltid säga att dessa multitester inte är helt pålitliga. Dock så mäter de ju många saker på ett billigt sätt, samtidigt som de ändå på ett hyfsat sätt ger en indikation på om något är fel.
    Jag hade först kollat upp kranvattenvärdena (görs på kommunens hemsida) och sedan mätt kranvattenvärdena (främst pH och KH) med multitestet för att kolla om multitestet mäter hyfsat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nano_16
      • May 2016
      • 9

      #3
      Tack för ditt svar. Då var det lite som jag misstänkte ;-) Vi har egen brunn, med mycket kalk och järn i vattnet, som måste filtreras med kaliumpermanganat och salttabletter för att kunna användas. Testet visade inget konstigt, men jag funderar ändå på att köpa separata tester. Vilka är de viktigaste i så fall?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        De vanligaste som behövs är ju pH, KH och Nitrit.
        Men sedan så kan det ju behövas en massa annat också om ni har egen brunn
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Nano_16
          • May 2016
          • 9

          #5
          Ska skaffa dessa! :-) Vad bra att du skrev om övriga värden, för det finns en vattenanalys med alla övriga värden som gjordes för ett tag sedan :-)

          Kommentar

          Arbetssätt...