Höja KH med bikarbonat, till vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrix9
    • April 2008
    • 67

    Höja KH med bikarbonat, till vad?

    Hej, är så att jag har väldigt lågt KH värde från det kommunala vattnet. Tänkte jag skulle buffra upp det med bikarbonat.

    Frågan är hur mycket bara? Vilket KH värde är optimalt?

    Kan man följa en vanlig Co2 tabell om man buffrat vattnet med bikarbonat. Läste någon stans att dessa tabeller enbart gick att följa om man hade obuffrat vatten? Vad ska man följa annars i så fall?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad har du för fisk i vattnet. Bikarbonat är utmärkt att buffra med förutsatt att man har fiskar som gillar ett pH över 8.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Henrix9
      • April 2008
      • 67

      #3
      Tänkte som sagt använda mig av en Co2 tabell för att sänka ph till en lagom nivå. Så jag borde inte få ett ph på mer än 7,6 om jag nu buffrar upp till ett KH värde på 20. Men detta är väl ganska högt antar jag?

      Frågan är vilket KH värde jag borde lägga mig på?

      Antar att det bara är att tillsätta en tesked bikarbonat i vattnet, vänta över natten, ta ett test på morgonen och upprepa tills önskad nivå är uppnådd. Men vilken är den önskade nivån? 10? Eller ju högre desto bättre? Ska jag satsa på 20KH?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Så du tänkte köra CO2 i akvariet också för att sänka pH. Jag vet att jag förr översatte en del bruksanvisningar för CO2 till svenska och där stod det bara att KH måste ligga på 4 eller över för att Co2-anläggningen skulle funka.

        pH stiger blixtsnabbt när man tillsätter bikarbonat men det stiger logaritmiskt. Dvs det krävs väldigt lite bikarbonat för att höja pH 0,1 om man har ett lågt pH, och väldigt mycket om man har ett högt pH.

        Själv har jag (som de flesta i Sverige) ett väldigt lågt KH (1-2) på mitt kranvatten och ett högt pH (ca. 8). Ett sådant vatten riskerar ju att svänga rejält i pH-värde och för att undvika detta så kan man enklast göra på 2 sätt 1/ göra täta vattenbyten 2/ buffra vattnet. Jag är för lat och slarvar med vattenbytena så just in case kör jag med 2 istället, men jag buffrar med kalk som också stabiliserar vattenvärdena (om än justeringarna går långsammare än med bikarbonat) fast inte gör att pH rusar så lätt i höjden som med bikarbonat.
        Nu har jag ingen Co2-anläggning igång men när jag hade det så körde jag med kalk i vattnet och det funkade perfekt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Henrix9
          • April 2008
          • 67

          #5
          Hur lång tid tar det innan kalket löst upp sig och ph stabiliserat sig? Några dagar?

          Kanske skulle köra med kall i stället då. Fast å andra sidan har jag ju ganska högt ph redan från kranen, så enligt tidigare nämnda uppgifter så borde ju inte ph svängningarna bli så stora om man tillsätter bikarbonat. Eller?

          Vart köper man kalk? Tillsätts det direkt i karet? Eller blanda först med kranvatten? Dosering?
          Senast redigerad av Henrix9; 11 May 2016, 09:32.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jo det kommer att svänga eftersom du har ett lågt KH (skriver du i alla fall) och ett högt pH och då kan pH svänga rätt mycket. Dels över en period - dvs ju längre tid från vattenbytet ju mer sjunker pH och sedan stiger det snabbt vid ett vattenbyte. dels mellan dag och natt pga växternas inverkan.
            Men 1/ Byter du vattnet ofta så hinner inte 1 lösa ut 2/ har du inte så mycket växter i akvariet så påverkar inte det så mycket.

            Kalk löser sig inte i vattnet om pH ligger över 7,5-7,6 (finns en del som påstår att det gör så, men enligt mins och många andras erfarenhet så löser det sig då väldigt lite i alla fall). Så det är först när pH börjar ramla som det buffrar.

            Kalk finns ju lite överallt, men bäst tycker jag är att använda kalkmjöl och det finns i gardencenters. Man brukar säga att ca. 2 dl är lagom för 100 L vatten. Man kan sprida det i gruset, lägga det i filtret, eller lägga det i en nätstrumpa som man gömmer undan. Fördelen med det senaste är att man då ser hur mycket som har löst sig. Innan man lägger ner det bör man skölja av kalken eftersom det annars blir ett himla stort dammoln i akvariet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Man kan ju tänka på att kalk binder CO2 (kolsyra) vilket är kontraproduktivt ifall man eftersträvar rätt mängd löst CO2 till växterna. Det kommunala vattnet i Gbg har ca. KH 3 vilket fungerar bra som utgångsvärde i ett växtakvarium enligt mina erfarenheter. I dom fall jag använt sten i inredningen innehållande kalk har ofta detta ställt till det genom att buffra PH, vilket ofta lett till enorma angrep av penselager etc. förutom att det går åt mycket CO2. Stenarna (minilandskap) har inte höjt KH mer än till KH4 vad jag kunnat mäta men det går åt väldigt mycket med CO2 som sagt..

              Kommentar

              Arbetssätt...