att byta vatten ..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #16
    är det därför man kör ph tester framför ammonium...

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Det här med ammoniak då... Ammoniak och ammonium är utbytbara och i vilken proportion de finns styrs av pH. Under 8 är det mest ammonium som inte är nyttigt men inte katastrofalt. Över 8 blir det allt mer ammoniak och det är allvarligt, ammoniak är giftigt. Så, har man ett akvarium med mycket ammonium och höjer pH så kan det gå över till ammoniak och så är det godnatt.

      Det där kan hända vid vattenbyten. Kommunalt vatten ligger ofta väl över 8 och har alltså en potential att ställa till det. Exakt när är svårt att förutsäga utan att göra analyser, man ska inte tro att om man blandar 6 och 8 så blir det 7. Till att börja med så är inte skillnaden mellan 6 och 8 när det gäller pH typ 2, där är hundra. 6 är hundra gånger så surt som 8. Men det är inte bara det, vattenledningsvattnet är väl buffrat så det är trögt att ändra pH på det, Blandar man 6 och 8 kan alltså resultatet mycket väl bli 7.9.

      Praktiskt då, vad gör man? Har man en stabil vattenbytesregim och följer den så är det här knappast ett problem. Vilket man sen byter 10 % om dagen eller 30 % varannan vecka eller vad som, det kvittar. Bara det blir gjort någorlunda regelbundet. Är det däremot ett sunkigt akvarium som det inte varit gjort nåt åt på länge, då får man tänka till. Risken då är ett stort men inte jättestort vattenbyte. Då höjer man pH men det kan finnas nog mycket ammonium kvar för att ge elände från det obytta vattnet.

      Antingen kan man göra flera små byten, Säg 10 % eller nåt sånt. Det är inte tillräckligt för att höja pH på ett farligt sätt, lite ammoniak kanske det blir men det kan vädras ut innan man tar nästa byte förslagsvis nästa dag. Det tar ju ett tag att förbättre vattenkvaliten på det sättet men det är det mindre riskabla sättet.

      Alternativet är att man klipper till rejält, typ 90 %. Då höjer man visserligen pH ordentligt men det är inte så mycket ammonium kvar i resterande vatten att det blir farligt. Däremot finns det ju en viss risk att fiskarna far illa av en så radikal och plötslig förändring.

      Så. är man av nån anledning rätt för att få ammoniak så gör antingen flera små byten eller ett radikalt stort. Det är de däremellan som kan ställa till det. Genomluftning kan också vara bra för att undvika ammoniakproblem, då driver man ut ammoniaken.



      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #18
        det är ju nästan så man blir lite skakig när man läser det där =P , vattenkemi är inte å leka med. Det gäller ha tungan rätt i mun för vad som passar ens kar bäst.
        Med andra ord kan 50% byten vara direkt farliga, medans 30% mer lätt att hålla stabilt. Om man nu inte vill byta ordentligt stort på 90% , men då måste man noga vaka över sina fiskar och kan ev räkna med fiskdöd, om man har otur.

        Så får jag det till i mitt lilla huve =) när jag försöker summera..

        men ändå så kan det vara 50% som just en del behöver... krångligt värre. Det måste komma lite an på växter rötter och vilken typ av sand/grus man har.
        Grövre grus (5mm-1cm) behöver kanske ha andra byten än fin sand på 0.1-0.5mm. Hur mycket spelar det roll vad man har i karet i övrigt ?
        Senast redigerad av tanteva; 07 May 2016, 18:18.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #19
          Mja... Halvstort vattenbyte KAN vara lurigt. Men det är inte så att det per definition är farligt. Om man redan har relativt högt pH i karet, t ex om man använt bikarbonat till Malawi, då blir det ju ingen plötslig höjning av pH om man byter med vatten med högt pH, inga problem alltså. Och har man ett välfungerande akvarium och gör regelbundna vattenbyten med 50 %, då är det inte heller ett problem så länge de inte blir orimligt långt isär. Fungerar akvariet och man byter hälften regelbundet, då får man inte ammonium i mängder som kan ställa till nåt.

          Däremot, om det är ett akvarium som ingen brytt sig om på länge och så får man för sig att nu är det dags att byta vatten. Eller om det är ett akvarium där nåt gått galet, ett nystartat där kvävecykeln inte kommit igång och det kanske finns nåt i inredningen som håller ner pH - då kan det gå riktigt galet. Man kan ju testa om man är tveksam. Har man lågt pH i akvariet och högt i bytesvattnet och också får utslag på ammoniumtest, då är det läge att se upp. Om man inte har de tre faktorerna så är det liten risk med halvstort vattenbyte.

          Och om man nu inte har tillgång till tester - gör inte ett halvstort vattenbyte om nåt känns tveksamt. Problem i akvariet, eftersatt skötsel, nåt som känns tveksamt. Då kan det vara bättre att ta många små byten eller ett radikalt.

          Men om det nu känns bra att regelbundet byta 50 % så gör då det för all del, var dag, varannan vecka - kör på bara, blir det gjort bara så fungerar det utmärkt.

          Det kan ju också sägas att det här problemet blir väl så allvarligt om man höjer pH på annat sätt än med vattenbyten. Byter man 50 % av vattnet så har man ju faktiskt också gjort sig av med hälften av ammonium som skulle kunna ställa till det. Om man däremot får för sig att höja pH med bikarbonat, nåt jox man köpt eller om man klipper till och höjer ordentligt med dubbelbuffert, då är ju all ammonium kvar och man blaskar inte heller om som när man byter vatten så det blir inte samma utvädring av eventuell ammoniak. Ta det vackert med pH-höjning alltså, inte för snabbt och lufta gärna ordentligt så eventuell ammoniak vädras ut.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2885

            #20
            Känns som ett problem man hade förr i tiden med sällan genomförda vattenbyten och vattnet gärna skulle vara lite cognac-färgat :-). Läser man gammal akvarielitteratur så nämns problemet ofta, vad jag minns. Med regelbundna delvattenbyten var 14-dag eller en gång i månaden (beroende på fisklast) så borde detta med ammoniak aldrig vara ett problem.

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #21
              Ni som kör co2 och byter mer än 50% vatten , är de inte risk att pH värdet svänger för mycket då? Skadligt för fiskarna? Kör själv co2, men dock inte regelbundet, om en flaska tar slut så kanske jag inte har råd att skaffa en ny direkt. Hur skadligt är det? Dock så byter jag cirka 40% i veckan oavsett om jag kör co2 eller inte, göder också med PMDD (vid varje vattenbyte) och EasyCarbo (dagligen)

              När jag kör co2 så brukar jag ha ett kH på 4 och pH på cirka 6-6,5. Mitt kranvatten har jag också testat å det ligger på 8-8,5 ungefär.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2885

                #22
                Ursprungligen postat av kardinaltetran
                Ni som kör co2 och byter mer än 50% vatten , är de inte risk att pH värdet svänger för mycket då? Skadligt för fiskarna? Kör själv co2, men dock inte regelbundet, om en flaska tar slut så kanske jag inte har råd att skaffa en ny direkt. Hur skadligt är det? Dock så byter jag cirka 40% i veckan oavsett om jag kör co2 eller inte, göder också med PMDD (vid varje vattenbyte) och EasyCarbo (dagligen)

                När jag kör co2 så brukar jag ha ett kH på 4 och pH på cirka 6-6,5. Mitt kranvatten har jag också testat å det ligger på 8-8,5 ungefär.
                Den korta variationen på pH som blir när man gör vattenbyten har jag aldrig sett påverka fiskarna. För växterna är nog tidvis brist på CO2 inte optimal. Saknar man CO2 under en period kanske man skall dra ner på ljuset och ev. övrig näring något.

                Kommentar

                • Mathias G
                  • June 2015
                  • 190

                  #23
                  Tack för snabbt svar. Jag har ett "vanligt" sällskapsakvarium och inget regelrätt växtkar på såvis, men tycker ändå att co2 kan inte skada. Som jag skrev så kör jag ju easycarbo dagligen så det ger ju växterna lite Kol äevn om co2 inte körs jämt.

                  Har ju 7st regnbågar, och enligt artbeskrivning så skall ju dom ha ganska högt pH, därför är jag också lite tveksam till co2, men kan inte hjälpa det när man ser att växterna mår så bra av det

                  Kommentar

                  Arbetssätt...