att byta vatten ..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    att byta vatten ..

    Senaste tiden har jag märkt att många har vattenproblem här å där.Alla vill kunna hjälpa till och ge rätt råd. Men vad är rätt råd ?

    I ett kar med väldigt lite växtlighet mycket sand och sten, är ju stora byten nästan ett måste typ 50% , typ rovkar och vissa ciklider.

    Men i ett kar med mycket växter av långsamväxande och snabbväxande kan ju så stort byte orsaka obalanser på sikt.där är det ju mer lämpligt med kanske max 30 % men hellre kanske 20%

    då borde ett kar mitt imellan ha som mål mellan mycket då kanske nästgan 50 .. hellre 40% byte.

    Denna typen av information är ju ganska viktig för att veta vilket som borde bli rätt.

    Samt hur man får mindre alger om man förser karet med snabbväxande plantor blandat med långsamma.

    kanske är folk ovilliga att lära sig hur växter och dess samverkan med fisken och handhavande av det gödsel som fisken avger. För när det är balans bryts ju bajset ner på 24 timmar och så blir det inget liggandes.De goda bakterierna bryter ned det i microdelar till växterna.


    eller är jag helt ute å seglar i det blå....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Som du skriver så handlar ju mycket om samverkan i akvariet eller med ett finare ord - biologisk balans. Tyvärr finns det ju ingen mall som säger gör du så här så kommer allt att fungera perfekt. Visst i dagens snuttifierade Facebookvärld där "ingen" längre kan använda sitt eget huvud och själv dra slutsatser efter vad man observerar i sitt akvarie så efterlyses ett konkret svar som dessutom skall vara väldigt kort. Så fungerar inte akvarierna - som tur är kan jag tycka. Man kan starta upp 2 identiska akvarier med exakt samma pump, belysning och vattenbyte. Med samma sorts fiskar och växter och där man matar identiskt. I det ena akvariet blir det massvis med alger, i det andra inga alger alls.

    Sedan finns det ju som du skriver många saker som påverkar hur mycket vatten och hur ofta man skall byta i ett akvarium såsom - storlek på akvariet, belysning, vattenvärdena, antalet växter och vilka växter man har, antalet fiskar och vilka fiskar man har och hur stora de är, vilket foder man använder och hur mycket man matar, vilket filter man har och framförallt vilket filtermaterial man har, om man använder växtnäring (speciellt macroämnen) etc. etc.

    Som exempel kan nämnas mitt utomhusakvarie (isolerat på vintern) på 450 liter där jag har matat hela vintern men inte har bytt vatten sedan september förra året. Jag klädde nu av akvariet (tog bort isoleringen) för några dagar sedan och akvariet och fiskarna verkar ha klarat sig utan några som helst problem.

    Tycker att du på ett bra sätt beskriver denna fråga och att det viktiga är att dels själv observera och sedan ha kontinuitet i sin skötsel.

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tanteva
      • September 2015
      • 1399

      #3
      va bra att jag fattat något iaf =d för mig funkar det bäst med mycket planter som sköter om saker åt mig, så som tar upp mycket av gödslen, och jag får bara tråd alger när jag belyser mycket lång tid, typ ca 12 timmar om dagen i en vecka.Annars verkar jag inte få några alger att tala om.
      Men jag fick ju problem för jag inte sköljde sanden, men då såg jag du hade rekomenderat att sätta vadd i filtret. Så jag tog mitt mindre filter och satte i det med , fast med bara vadd i. Det fungerar utmärkt =D
      Jag funderar nu på att ha vadd i över delen av mitt fluval 3+ som jag har i det karet, för att på så vis ha den funktionen under en längre tid och med mindre fart som det blir med bara en pump =)

      Men överlag ser jag folk å fä har näst intill hysteriska ideer om hur man byter och varför .. och mycket hänger ihop med hur man har fått lära sig från början hur man skall göra.
      Folk verkar dessutom läsa på dåligt innan dom startar upp. Men visst får man frågor kring hur man bör sköta det hela i början även om man läst på. INGEN fråga är ju dock dum att ställa, men måste ju fråga för att lära sig =)

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Det är ju en oerhört intressant fråga du väcker, och precis som du själv räknat ut så ligger svaret i vad för sorts akvarium du har!
        När jag körde ett växtkar med CO2 och kontrollerad gödningsregim blev det 90% vattenbyte varje vecka. I ciklidburken blir det kanske max 30% i veckan, men oftast mer sällan, och där har jag ändå cupidociklider som enl. uppgift inte gillar hög nitrathalt, och jo, jag matar...

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Syftet med vattenbyten varierar också, det får vi inte glömma. I ungens nano byter jag aldrig vatten, i mitt Tanganyika byter jag var tredje vecka, i mitt växtkar byter jag 90% varje vecka.

          I nanot behövs det inte, i tangat måste jag plocka bort ämnen som byggs upp och i mitt växtakvarium vill jag "nollställa" näringsnivåerna varje vecka.

          En bra regel är: matar du mycket så byter du mycket vatten. Gör man på det sättet minskar man problemen avsevärt vill jag påstå.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            Det var väldigt intressant hur stora vetten byten det behövdes i växtkar, jag gissar det är för man vill ha kontroll på siffrorna själv. Det är intressant hur man gör vattenbyten kontra vad man har i karen, vilken typ av fisk, växtlighet inredning överlag. Det finns liksom ingen standard metod längre.
            50% vattenbyten kan vara förödande i vissa kar,medans det är en nödvändighet i andra.
            Jag skulle föreslå 30% byten kanske 2 ggr vecka ist för 50 rakt av... för att se om det hjälper som råd... just för jag tror att dessa 50 kan vara rent skadliga för vissa kar.. men andra inte...
            Det viktiga är ju att fisken i karen mår bra , men detta är oerhört intressant ämne hur och varför.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Matar man mycket tror jag att under 50% kan vara förödande. Mycket mer ofta än vad vi tror.
              Om du har mycket ammonium och byter lite vatten --> så riskerar det att slå över till ammoniak. Då dör fisken.

              Jag har sett det många gånger. Det dumma är att folk tror att det är nitrit när det är något annat.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Matar man mycket tror jag att under 50% kan vara förödande. Mycket mer ofta än vad vi tror.
                Om du har mycket ammonium och byter lite vatten --> så riskerar det att slå över till ammoniak. Då dör fisken.

                Jag har sett det många gånger. Det dumma är att folk tror att det är nitrit när det är något annat.
                Fast nu tror jag ju inte att nitrathalten blir för hög med mina 30% i veckan. Jordätarnas ständiga försök att leka säger mig det, och ammonium lär väl ganska snabbt ombildas till nitrit och nitrat med ett fungerande filter?

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  #9
                  ja det är viktigt veta vad det är innan man börjar labba ibland... det är lite därför jag hellre kör mindre byten men kanske lite tätare... men det kan hända det funkar fint hos mig men inte hos andra som sagt =)

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Matar man mycket tror jag att under 50% kan vara förödande. Mycket mer ofta än vad vi tror.
                    Om du har mycket ammonium och byter lite vatten --> så riskerar det att slå över till ammoniak. Då dör fisken.

                    Jag har sett det många gånger. Det dumma är att folk tror att det är nitrit när det är något annat.
                    Gäller dock bara över pH 7. Ingen ammoniak i surt vatten
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      #11
                      får man mycket ammonium... av matandet ? borde det då inte promotas mer för sådana test ?

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Ursprungligen postat av Faltaren
                        Gäller dock bara över pH 7. Ingen ammoniak i surt vatten
                        I hur många kommuner levereras det ett kranvatten under ph7?
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mr Woods

                          Fast nu tror jag ju inte att nitrathalten blir för hög med mina 30% i veckan. Jordätarnas ständiga försök att leka säger mig det, och ammonium lär väl ganska snabbt ombildas till nitrit och nitrat med ett fungerande filter?
                          30% i veckan är riskfritt. Förutsatt att man byter vatten regelbundet. Drar man ut på sin skötsel så ska man passa sig för små byten..
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av tanteva
                            får man mycket ammonium... av matandet ? borde det då inte promotas mer för sådana test ?
                            Google --> kvävets kretslopp.



                            Edit: kass länk men nu är du i rätt härad. Det är maten som är grejen.
                            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 06 May 2016, 18:17.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Faltaren
                              • July 2005
                              • 1453

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

                              I hur många kommuner levereras det ett kranvatten under ph7?
                              Nä men det är ju pht i akvariet som betyder något. Har du pH 6 och bytar med pH 7 kan det sluta på 6,5 efter bytet?
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                              Kommentar

                              Arbetssätt...