Dammigt/Blekt vatten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piddeman
    • March 2013
    • 72

    Dammigt/Blekt vatten.

    Hejsan!

    Jag har haft igång mitt 450l kar i runt 7 månader nu.

    Jag har ett ytterfilter på 15L hink och pumpar 1500L/H, och ett 2000L/H innerfilter med en stor 30PPI filtermatta.

    Jag tömmer ca 45% av vattnet en gång i veckan.

    Innerfiltret har 4st korgar med uppsättning Botten till toppen ''Makaroner''>3cm 30PPI filtermatta>3cm 30PPI filtermatta>3cm 30PPI filtermatta med bomullfin matta överst.

    Jag har köpt snabbväxande växter som hjälper lite mot algerna, men tyvärr fastnar det massa partiklar på växterna sen börjar algerna att växa på dem..

    Belysningen står igång 10 timmar om dagen med timer och jag har 4st T8 10K 150cm långa Sylvania rör med reflektorer.

    Bottenmaterial är fin sand från Jula, noggrant avsköljd och haft sanden sen jag startade upp akvariet, dvs runt 7 månader.

    Fiskar jag har är-
    10st Regnbågar
    ~30st Tetror
    4 Panda malar och 2st praktbotior
    3 Rockamalar
    1 Ancistrus hona
    3st jätte Danios

    Mitt täckglas är rengjort och glasklart.

    Mitt akvarium ser livlöst ut med det bleka..liksom ingen kontrast alls.

    Hoppas någon kan hjälpa mig.
    450L akvarium, gott och blandat.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det var inte lätt att lösa. jag hade försökt att få bort dimman genom att pressa in filtervadd i innerfiltret
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Piddeman
      • March 2013
      • 72

      #3
      Får nästan testa det, jag har filtervadd i ytterfiltret, ca 1,5cm tjockt lager av riktigt tätt vadd, detta är i den sista korgen i reningsverket
      450L akvarium, gott och blandat.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        När/om man får den här typen av problem så är min erfarenhet att det kan ibland funka att ta ett steg tillbaka och minska på cirkulationen och vattenbytena. I ditt fall kan jag ju förstås inte veta säkert att det funkar beroende på hur allt ser ut med matning och belastning... Det är ju väldigt viktigt att låta filter och karet får vara i fred så mycket som möjligt och därför plocka bort allt vadd som finns i filtren och satsa på att den biologiska balansen ska infinna sig och lösa det här! Detta har alltid funkat för mig
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Piddeman
          • March 2013
          • 72

          #5
          Helt rätt Åheim! Jag satte ett rör med ''regneffekt'' på den starka pumphuvdet, dagen efter...vattnet är kristallklart! Troligen så rörde 2000L/H om vattnet för mycket Tusen tack för hjälpen!
          450L akvarium, gott och blandat.

          Kommentar

          Arbetssätt...