Byte av ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • duccen
    • February 2012
    • 22

    Byte av ytterfilter

    Jag har kört ett fluval fx5 under några år men håller på att byta till ett eheim PRO 4. Hur länge tror ni man ska köra dem parallellt så att det nya filtret fått in bakterierkultur osv?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Jag hade nog bara kört någon vecka.... eller om det varit jag hade jag nog haft båda i alltid för jag gillar cirkulation.

    Men det beror ju lite på hur mycket fisk & växter du har. Hur länge akvariet har varit igång.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • duccen
      • February 2012
      • 22

      #3
      Har haft akvariet några år men gjorde om för någon månad sedan så en del bakterierkultur borde funnits kvar även om jag gjorde rent filter och så.

      Det är på 540l och jag har ca 30 Malawi i det. Lite växter typ anoubis också. Har innerfilter iform av filtermatta bakom bakgrunden med cirkulationspump.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Krama ur lite av innehållet i filtermaterialet i det gamla filtret i det nya så är det snabbt igång
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • duccen
          • February 2012
          • 22

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Krama ur lite av innehållet i filtermaterialet i det gamla filtret i det nya så är det snabbt igång
          Smart. Tack för tipset

          Kommentar

          Arbetssätt...