Hur ofta bör man göra vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Hur ofta bör man göra vattenbyten?

    Hej! Jag har haft akvarium ett bra tag nu och har haft massor med problem i olika omgångar.
    Har blivit tillsagd flera gånger av olika folk att jag ska göra andra typer av vattenbyten.
    1/3 varje vecka, 50% varannan vecka, 30% varannan dag, 50% varje vecka. 25% varje dag, 50% varje dag osv osv.

    Varje gång jag lyckas få bukt med ett problem och återgår till "normlala" vattenbyten (50% varannan vecka) dröjer det knappt en vecka utan att växterna mår dåligt eller fiskarna kliar sig eller ynglen dör eller att vattnet är helt svart pga min rot eller något annat. Senaste är en förlorad fene och därmed misstankar om fenröta.

    Hur tusan ska man egentligen göra för att slippa alla de här knöliga problemen? Den enda gången jag tycker fiskarna verkar må bra är när jag precis gjort ett vatenbyte och de närmsta 4 dagarna... Ska jag fortsätta med 50% i veckan bara för att vara säker på att jag får så lite problem som möjligt?

    Just nu matar jag 0-2 ggr per dag. Jag vill att de ska växa sig större men av vad jag blivit tillsagd är inte en ökad matning något som jag bör gör. Vanligast får de mat 4-5ggr i veckan med några matfria dagar. Ger bara 2 ggr per dag om jag tycker de är alltför smala/hungriga.

    Väldigt tacksam för hjälp
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Normalt är ju 1/4-1/3 per vecka men hur mycket och hur ofta är ju beroende av många faktorer som hur mycket växter du har, vilka växter, samma för fiskarna, vilket filter har du, vilka vattenvärden har du?
    Även intressant att vet är ju om din kommun använder kloramin i kranvattnet.

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Mina växter mår ganska dåligt i mitt akvarium. Har haft fler växter som jag blivit tilsagd ska ta över akvariumet om jag inte är försiktig men de har de inte gjort utan istället dött. Har 2 st anubis (?) tjockbladiga är de iaf och har satt fast dem med sytråd runt varsin sten. 2st långa och tjockbladiga som jag fick gratis av en vän som jag tyvärr inte vet alls vad de är. De ser lite ut som grästuvor fast tjockbladiga.. Jag har 10 st platys. Har ett ett juwels innefilter där jag bytt ut filtermassorna till i stort sätt bara grovproiga svampar. Vattenvärderna är just nu: 10 mg/l NO3. mindre än 7 dGH. 6dKH. 7,2-7,6 pH. 0-,8 cl2 mg/l
      Bor i Uppsala och om jag förstått det hela rätt har de kloramin i vattnet (?) började läsa om det just när jag skrivit detta inlägg.

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        Hej
        tydligen har stockholm kloramid i vattnet med, men jag har inte märkt några problem som du vid byten , har inte heller tillsatt något vid byten.
        Vad har du för tempratur på vattnet när du byter ? och i karet..
        Har du några snabbväxande växter ? eller är det bara anubis och denna 'grästuva*

        här får alla mina fiskar gå i 23 grader även om det står att dom skall *ha* 24..

        kan du visa någon bild ? =)

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Jag har inga problem vid byten utan när jag inte byter ofta/mycket. Jag tillsätter Aqua safe när jag byter vatten.
          Byter jag "som vanligt uppkommer problem snabbt och jag blir tvungen att byta mer.
          Jag har 28 grader i karet och 25-28 grader i vattenbytet. Jag har en liten "moss" växt men den växer ingenting och får ofta plocka bort döda delar från den så den blir bara mindre och mindre. Så mer eller mindre har jag bara de jag skrev tidigare. Många av mina mer snabb växare har dött, det är bara de här tjockbaliga som verkar må bra i karet.
          Jag kan inte visa någon bild för jag är inte guldmedlem. :/

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            #6
            28 grader är varm för en del växter , kanske pröva gå ner på 26 ? ev 25 tillåmed , när du byter vad har du för temepratur på det vatten du häller i ?

            När du byter så stort så ofta försvinner mycket av det som blir som näring till växterna , det kan vara en orsak att dom blir ledsna. Men att börja göda har sina risker det med. När karet väl börjar landa och du kan gå ner på byten så har ju en viss balans uppstått, då kan man när det börjar synas göda lite. Men det brukar ta ett par månader innan man kommer dit.

            man kan visa bilder men man måste då lägga upp dom på bildhotel och länka , jag minns inte ens bästa ställena för det =/
            Senast redigerad av tanteva; 18 April 2016, 17:43. Anledning: glömde skriva mer

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2877

              #7
              Det kanske finns någon inredningsdetalj i akvariet som påverkar vattenkvalitén? Sand/grus, sten, rötter? Eftersom fiskarna verkar må bra efter vattenbyte som du säger.

              Kommentar

              • SlöjstjärtsTösen
                • February 2016
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av tanteva
                28 grader är varm för en del växter , kanske pröva gå ner på 26 ? ev 25 tillåmed , när du byter vad har du för temepratur på det vatten du häller i ?

                När du byter så stort så ofta försvinner mycket av det som blir som näring till växterna , det kan vara en orsak att dom blir ledsna. Men att börja göda har sina risker det med. När karet väl börjar landa och du kan gå ner på byten så har ju en viss balans uppstått, då kan man när det börjar synas göda lite. Men det brukar ta ett par månader innan man kommer dit.
                25-28 grader vid vattenbyte. Som jag skrev över
                Jag har hög temperatur efter mycket problem med diverse svamp vilket jag fick rådet att öka temperaturen sen är doppvärmaren inte superpålitlig så är nere på 25grader ibland. När jag kollat upp växterna jag tror jag har står de att de borde klara av de temperaturerna och om jag minns rätt var de lika ledsna när jag hade 25 grader. Så tror inte det är det...

                Som stansdard byter jag som sagt 50% varannan vecka och bara dessa stora då de uppstår problem men problemen uppkommer efter ca 2 -3 veckor så då får jag åter igen rådet att byta mer vilket jag då gör. När allt sen ser bra ut går jag tillbaka till den vanliga rutinen i några veckor. Men det kan vara sant att det blir lite mycket för växterna men ser inte att jag har något annat vald å det är råden jag får. Och även brukar vara standardrådet när ma har strul med akvariumet.

                Har haft akvariumet sen september och varannan månad uppkommer problem som gör att jag får öka vattenbyterna. Att pumpen kronglade var ett bakslag men då tillsatte jag extra kultur för att fixa balansen vilket jag tror fungerade ganska bra men sen blev det problem med brunt vatten pga stocken osv osv.

                Kommentar

                • SlöjstjärtsTösen
                  • February 2016
                  • 131

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Det kanske finns någon inredningsdetalj i akvariet som påverkar vattenkvalitén? Sand/grus, sten, rötter? Eftersom fiskarna verkar må bra efter vattenbyte som du säger.
                  Sant. Undrar vad det skulle kunna vara... Har några stora stenar jag tog hemmifrån och kokade innan jag la i dem, en plastgrotta för akvarium, några plastväxter för akvarium, en rot jag köpt i djuraffären. Sanden är en blandning av sjösten som är väldigt gammal och har legat i akvarium sen innan jag var förr (20år) och en vit/genomskinig sten jag köpte för att fylla ut som jag tyvärr inte vet vad den kan heta... Ska söka lite
                  Kan det vara något av detta?

                  Kan jag testa vattnet på någon av dessa punkter? Jag har testat för en del och alla de delarna jag testat har sett bra ut?

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    håller med där kan vara något i inredningen, är du osäker på något ta ut den och se om det blir bättre på en månad. Även om du mata lite så kanske dra ner lite till ge häften på morgonen och sedan kanske hälften av det på kvällen för att se om det hjälper med, pröva en månad. Börjar fiskarna avmagra är det klart för lite..

                    Det är svårt ibland komma tillrätta med vatten strul men ge inte upp, kanske har din egen magkänlsa rätt med =)

                    Den där svamp infektionen, pågår den nu ?

                    Jag har alltid fått rådet att de vatten man häller i bör vara aningens svalare än det man tar ut, säg du fyller på med ca 25 gradigt om det är 28 i tanken..

                    Ibland blir det även för många goda råd, och då kan det bli fel av detta , det var därför jag nämde din egen magkänsla för vad som verkar rätt för din tank

                    Det viktiga är väl att du får fram vad som är orsaken till problemen så du slipper ha det så här månad efter månad.

                    när jag själ byter å grejar är jag rädd att om jag byetr för stora i nystartat kar så får jag aldrig igång de nyttiga bakterierna, karet får liksom starta om då var gång jag byter 50 %
                    det är därför jag rekomenderar lite mindre i taget men kanske ett extra byte

                    Hur många liter är det på ?

                    hoppas hoppas du verkligen får kontroll på vattnet =)

                    Kommentar

                    • SlöjstjärtsTösen
                      • February 2016
                      • 131

                      #11
                      jag matar 1 gång om dagen men kan dra ner på den matningen
                      Jag får göra lite tester och plocka ur diverse inredning

                      Ne, det var en svampinfektion för några månader sen då fiskarna fick en vit beläggning på hela kroppen. En dog av det men de andra repade sig för att döveckor senare pga något annat.
                      Kanske har jag fenrörta nu men det är inte riktigt bekräftat då det kan vara att han förlorat fenan genom en olycka eller liknande.

                      Ah okej, jag trodde det var tvärt om, att man skulle va försiktig med att ha varmare vatten än vad man har i akvariumet. Men där ser man.

                      Jag kanske ska göra ett 50% vattenbyte och slänga i extra kultur och låta akvariumet va någon vecka för att se om det hjälper? Det kanske är de stora vattenbytena som är grunden till de nyare problemen? Eller skulle det vara extremt konstigt?

                      Akvariumet är på 120L

                      Ja, jag hoppas det jag också, börjar lessna lite pådet här nu

                      Kommentar

                      • SlöjstjärtsTösen
                        • February 2016
                        • 131

                        #12
                        Ber om ursäkt för det sena svaret, mit nät la av så och var borta ett tag så kunde inte svara förens nu

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2877

                          #13
                          Verkar det omöjligt att få nån bukt med problemen hade jag bytt gruset mot nytt akvariegrus. Även stenarna hade jag kasserat (var kom dom ifrån). Vad är det för slags rot? Antagligen oämplig för akvariebruk ("vattnet blir svart")? Normalt så kan man ju ha problem med nitrit i ett nyinrett akvarium, men fortsatta problem tycker jag indikerar på dålig vattenkvalité pga. att något i akvariet påverkar vattnet negativt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen
                            Det kanske är de stora vattenbytena som är grunden till de nyare problemen? Eller skulle det vara extremt konstigt?
                            Akvariumet är på 120L

                            Ja, jag hoppas det jag också, börjar lessna lite pådet här nu
                            Massiva vattenbyten som utförs ofta kan ju påfresta fisk och balansen i akvariet mycket negativt. Hur negativt beror ju på vilket kranvatten man har... Det händer mycket med akvarievattnet när det cirkuleras, filtreras och gotta till sig, helt osynligt men likväl ett faktum!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...