Måste man använda vattenberedningsmedel i varje vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeaT143
    • April 2016
    • 4

    Måste man använda vattenberedningsmedel i varje vattenbyte?

    Hej, jag har en fråga. Är det ett måste att använda vattenberedningsmedel i varje vattenbyte? Jag är alltså nybörjare inom akvaristik men jag har testat både med och utan sånt där medel vid vattenbyten och jag märker absolut ingen skillnad. Jag har ett 110L kar med guramis och platys samt 2 pleco malar, byter ungefär 25% vatten varje fredag.

    I början använde jag något slags vattenberedningsmedel som följde med när jag köpte akvariet, men nu dom senaste veckorna har jag kört utan det. Jag märker absolut ingen skillnad, fiskarna är så lugn o fridfull så, inga dåliga färger på fiskarna, ingen irritation eller nånting och vattenkavlitén är näst intill perfekt.

    Är det verkligen ett måste att använda dessa preperat som ska rena vatten från klor och dylikt?

    Jag har pratat med vattenverket här och fått lite siffror från dom, men jag fattar ju absolut ingenting men kanske nån annan kan tyda?

    Hårdhet (dH): 1,9
    pH värde: 7,9
    Alkalinitet mg/l: 41
    Kalcium mg/l: 12
    Järn mg/l: Lägre än mätbart
    Fluorid mg/l: 0,1

    Tackar hjärtligt för svar.

    Mvh, Anton.

    PS: Bor alltså "på landet" som stockholmarna säger men bor en bra bit ifrån vattenverket men jag har kommunalt vatten.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Normalt sett så behöver man inte använda vattenberedningspreparat i ett akvarium som varit igång en tid och funkar bra.
    Undantag finns dock: Om kommunen använder kloramin i vattnet (fler och fler kommuner börjar göra detta) samt om man slarvar med vattenbytena under en längre tid (vilket du inte verkar göra).

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HeaT143
      • April 2016
      • 4

      #3
      Ok, tack så mycket för svar. Har ingen aning om kommunen använder kloramin i vattnet men jag ska absolut kolla upp det!

      Tackar igen för snabbt svar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det borde akvarieaffärerna i kommunen känna till
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...