Vattenkvalitet i litet akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NanoDaniel
    • March 2016
    • 24

    Vattenkvalitet i litet akvarium.

    Hej , vi har ett litet akvarium ( kub 20 liter ) med ganska mycket växter och en del småfisk , 2 st Boraras maculatus , 2 st Danio margaritatus , 3 st Corydoras panda samt 1 Betta splendens ( hona ).

    På botten har vi lagt vit sand ( eller är det vitt fint grus ? ) och planterat mycket växter , därtill ett par stenar och trädgren.

    Peu en peu ( vi började dagen efter växterna ) har vi tillsatt fisk , de som vi tror kan trivas , började med maculatus , sedan corydoras vidare margaritatus och till sist kampfisk en hona.

    Värmare ingick i paketet men den har vi inte använt , har inte mätt temperaturen men det känns ljummet och ganska varmt , sedan har vi en leddy 6w som lyser och också medföljde , därtil ett
    innefilter " Pat mini " , vilken än så länge vi dragit ned flödet till mini så den endast ger lite vågrörelser på ytan.

    Den har varit i gång ett par veckor och än så länge är / ser vattnet ganska klart och friskt ut , filtret har börjat dra på sig en del bös.

    Vi vill att fiskarna skall har en bra miljö och har inrett med mycket växter , därtill ganska små fiskar , det ser absolut inte överbefolkat ut.

    Vattenkvaliten är det jag nog är lite osäker på , även om det ser fint och roligt ut så kan det för oss vara svårt att veta hur det egentligen är , än så länge går jag på känsla ( har lite växt- odlingserfarenheter ) men kanske finns det någon med nåt bra tips ?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det viktiga i så små akvarier är att göra täta vattenbyten - kanske 1 liter om dan eller något sådant.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • NanoDaniel
      • March 2016
      • 24

      #3
      Hej , tack för svar.

      Intressant , så täta byten men mindre volym hade vi nog inte tänkt på , men det är en bra tanke , väl värd att kanske prova.

      Med filtret tänkte jag att kanske en gång 10 / 14 dagar funkar men 1 l /1 dag , visst.

      Edit : Jag gjorde ett första vattenbyte i dag , prövar din tanke , tog ut 1.5-2 liter ungefär och i med nytt vatten , gjorde också en temperaturkoll ,

      letade efter en termometer , hittade en stektermometer , 10 cm under ytan är det 25 grader , jag har ingen droppvärmare men det är klart att lampan värmer lite grann.
      Senast redigerad av NanoDaniel; 12 March 2016, 15:56. Anledning: La till lite info

      Kommentar

      • NanoDaniel
        • March 2016
        • 24

        #4
        Hej , vill bara säga att vi nu har flyttat över innehållet , i apr-maj , till 63 liter , byter nu ungefär 20-25 procent en gång i veckan eller kanske 7-10 dagar.

        Med nano ungefär samma taktik , kanske något tätare byten.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Låter bra
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...