planton i sotvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christin Persson
    • January 2010
    • 17

    planton i sotvattensakvarium

    Hej! Jag ar nyfiken på vad för slags planton, vilken sort som orsakar myllrande skikt i akvariets vattenpelare? Det påminner om moln i vattnet. Djuren rör sig ytterst lite på stället men klumpar snabbt ihop sig i skikt. "Molnen" innehaller grå korn. Samtliga räkor, siameser osv. mår utmärkt bra i vattnet för övrigt. Vattnet är i god kondition. Djuren flyttar sig upp eller ner genom att antingen sjunka eller sväva uppåt. Vad kan detta vara?
    Senast redigerad av Christin Persson; 09 March 2016, 09:24. Anledning: Inga åää
  • Christin Persson
    • January 2010
    • 17

    #2
    Kan det vara sk infusioner? Finns det någon bild har av sådana?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Kan nog både vara plankton eller infusorier som Christin skriver.
      Bra fiskmat under alla omständigheter
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av Christin Persson
        Kan det vara sk infusioner? Finns det någon bild har av sådana?
        Hej!
        Jag kan inget om den biten du skrev i ditt första inlägg, men allt jag vet om infusioner "för jag hade haft den tidigare" är att dem är sååå små vita maskar 2-3 mm som flyter sig i vattnet. Och det kan bero att man matar för mycket.
        Det är rätt så svårt att hitta bilder. Alla bilder jag hittade var grumligt vatten och akvariet låter som grumligt om man har infusioner, men kollar man närmare så är det små maskar.
        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • Christin Persson
          • January 2010
          • 17

          #5
          Ja, det liknar något extremt smått som slingrar sig. Försvinner dessa av sig själva tillslut eller?

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av Christin Persson
            Ja, det liknar något extremt smått som slingrar sig. Försvinner dessa av sig själva tillslut eller?
            Nopp det gör dem inte! Många matar sina ynglar med dem.
            Men vill du helst inte ha dem så måste du täcka hela karet så att ljuset går inte alls in i ca. 4 dagar. Du skall inte heller mata dina fiskar under tiden.
            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • Christin Persson
              • January 2010
              • 17

              #7
              De måste alltså ha ljus. Intressant. Förvånad att djuren dör utan ljus. Det finns ju mycket näring just nu pga att delar av bottensubstratet rört om. Räcker det alltså med 4 dagar?
              När djuren dör, så bör det ju bli ett ännu större näringsöverskott, eller hur?
              Det lever bara växtätare i akvariet. Två mindre pleco och ett gäng siameser, samt vanliga röda räkor. Räkorna är tyvärr inte så många att de städar tillräckligt än. Det är beväxt med en del mossor, men mest med olika javaormbunkar. Förvisso med flytväxter oxå.
              Just nu är burken utan någon form av pump/ cirkulation. Jag bör kanske sätta in en cirkulation om jag mörklägga helt eller? Några råd?

              Kommentar

              Arbetssätt...